FELHÍVÁS |
|
az Oktatási Minisztérium által támogatottBugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti
Műveltségi Vetélkedőre
|
A TIT Stúdió Egyesület (Budapest), a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) és a Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös).
A 24. alkalommal megrendezendő Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése: a résztvevő diákok képesek legyenek a tudományos ismeretek és eredmények komplex megismerésére, a természet és a társadalom jelenségeinek közös szemlélésére.
Az utazás, a közlekedés mindennapjaink fontos eszközévé vált. Az ezen a területen bekövetkező változások szinte minden embert érintő, a nemzetgazdaságokat, a környezetet és a politikát is befolyásoló tényezők napjainkban. A közlekedés személyek vagy tárgyak mozgását jelenti. A közlekedés egyik célja a szállítás, amikor egy közlekedési eszköz segítségével embereket vagy árut, vagy szállító vezetékek segítségével energiát, energiahordozókat, információs jeleket meghatározott helyre továbbítanak.
Az emberek mindig is szerettek utazni, a civilizáció egyik alappillére a közlekedés. A Föld polgárainak életében kulcsfontosságú szerepet játszik a közlekedés, hiszen embermilliók számára teszi lehetővé azt, hogy a Földön bárhova eljussanak, illetve szállítsanak.
A közlekedés, a hírközlés, a kommunikáció nem korunk találmánya. A nomád népek állataikkal több ezer kilométert gyalogoltak. Az ismeretek így a vándorló népekkel együtt, keresztül-kasul bejárták a földet. A primitív törzsek között már árucsere folyt, megindult a kereskedelem.
Közlekedés régen és ma. A közlekedés feltételei, szabályai, a közlekedés biztonsága, a közlekedés ára. A GPS mai és lehetséges jövőbeli szerepe az emberiség életében. Mennyi idő alatt utazhatjuk körül a Földet napjainkban, és ennek milyen hatásai lehetnek? Az emberi és az áruszállítás lehetőségei, annak környezeti hatásai. Milyen üzemanyagot használhatunk fel a közlekedéshez? Hogyan kerülhetnek egyes élőlények egyik helyről a másikra, és annak milyen hatásai lehetnek? Milyen anyagból készülnek és készültek régen a közlekedési eszközök? Hogyan változott az alakjuk, és miért? A városi közlekedés környezeti hatásai. Úthálózatok kialakítása és azok társadalmi, környezeti vonatkozásai.
Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során gondolják át az emberiség szempontjából a helyváltoztatás, a közlekedés lényeges folyamatait. Alkalmazzák a középiskolai kémiai, biológiai, fizikai, földrajzi, informatikai és környezetvédelmi ismereteiket! Kedves Versenyzők! Járjatok nyitott szemmel a világban és vegyetek észre minél több, a vetélkedő témájához kapcsolódó érdekes jelenséget; vessetek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzatok megmagyarázni ismereteitek segítségével!
Várjuk mindazon középiskolai diákok jelentkezését, akik komplex természettudományos ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia és a földrajz területéről, és felelősen gondolkodnak az élő és épített környezet jelenségeiről és folyamatairól. A versenyen a középiskolák 9–12. osztályos tanulóiból álló 3 fős csapatok vehetnek részt. Iskolánként max. 5 csapat nevezhet.
A nevezés a TIT Stúdió Egyesület jelentkezési lapján történik – feltüntetve az iskola nevét, címét, a csapattagok, továbbá a felkészítő tanárok nevét. A jelentkezési lap megküldendő postán, faxon vagy e-mailben a TIT Stúdió Egyesület részére:
Cím: TIT Stúdió Egyesület, 1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.
Tel: (1)385-0514, (1)466-9019, fax: (1)385-0414
Internet: www.tit.hu
e-mail: info@tit.hu
A jelentkezés határideje: 2007. január 15.
Nevezési díj: nincs
I. forduló. Az országos elődöntőre 2007 tavaszi szünetében (április 5.) kerül sor Budapesten. Ezen a fordulón a résztvevők team-munkában írásbeli feladatokat oldanak meg. Az elődöntő eredményéről minden csapat értesítést kap 2007. május végéig.
II. forduló. Az országos döntőbe jutó csapatok 2007. augusztus 21–23. között találkoznak Gyöngyösön. A középdöntőbe jutó csapatoktól – külön elbírálandó feladatként – kb. 4 gépelt oldalnyi, önálló tudományos, illetve tudománytörténeti munkát kérünk. A dolgozatok tárgya szabadon választható, de a vetélkedő témájához kell kapcsolódjék. A döntő részei: írásbeli, szóbeli, terepgyakorlat és laboratóriumi gyakorlatok. A pontos időpontról és a programról a szervezők értesítik a versenyzőket.
A Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő anyaga megjelenik az interneten a TIT Stúdió Egyesület honlapján, valamint a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola honlapján.
A középiskolai fizika, kémia, biológia és földrajz tankönyvek.
Fazekas György – Szerényi Gábor: Biológia I.–II. Scolar Kiadó. Budapest. 2002.
Greguss Ferenc: Élhetetlen feltalálók, halhatatlan találmányok 1–2. Móra Kiadó. Budapest. 1986.
Horváth L.: Savas eső. Gondolat Kiadó. Budapest 1986.
Makádi Mariann – Taraczközi Attila: A Föld, amelyen élünk. Társadalomföldrajz. 10. évfolyam Mozaik Kiadó, Szeged, 2000.
Rózsahegyi Márta – Wajand Judit: Kémia itt, kémia ott, kémia mindenhol. Nemzeti Tankönyvkiadó, ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. 1995.
Schiller Róbert: A hidrogén ürügyén. Műszaki Könyvkiadó, Bp. 1987.
A Természet Világa és az Élet és Tudomány folyóiratok témához illeszkedő cikkei.
Különböző Internetes források, mint például:
Környezetünk, környezetvédelmi honlap
A Levegő Munkacsoport honlapja
Sikeres felkészülést kívánunk a versenyzőknek!
Juhász Nagy Ágnes sk. | Dr. Radnóti Katalin sk. |
igazgató TIT Stúdió Egyesület |
főiskolai tanár ELTE TTK a zsűri elnöke |
A TIT Stúdió Egyesület kiemelt tehetséggondozó versenyének, a Bugát Pál XXIII. Országos Középiskolai Természetismereti Vetélkedő döntőjére – melyben az elődöntőben szereplő 118 csapatból legjobban teljesített 20 csapat mérte össze tudását – 2006. augusztus 21-23. között került sor. Az országos diákversenyünk alapvető célkitűzése: a diákok aktív környezettudatos magatartásának fejlesztése az élő és az élettelen környezet jelenségei iránt; a nem tantárgyi gondolkodás, az egységes természetszemlélet megerősítése; és az önálló diák-kutatótevékenység támogatása. A vetélkedő szervezésében a kezdetektől partnerünk a környezeti nevelési tevékenységéről elismert gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és a Mátra Művelődési Központ. A Vetélkedő programjához kapcsolódva idén "Társadalom- és világmodellek: megjósolható-e a jövő?" címmel hallhattunk előadást vetélkedőnk régi diákjától, dr. Czirók András adjunktustól (ELTE TTK), Dr. Radnóti Katalin (ELTE TTK), a verseny zsűri elnöke pedig Csernobil 20 éves tragédiája kapcsán tartott előadást.
Versenyünk magas színvonalát és töretlen sikerét az évről évre ismétlődő országos szintű érdeklődés bizonyítja, valamint, hogy a vetélkedőt az Oktatási Minisztérium és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium is elismeri és támogatja. A Vetélkedő nyertes csapatainak, iskoláinak díjazását – a szervező intézményeken kívül – idén a Bolyai-díj Alapítvány és a Vince Kiadó Kft. támogatta.
Bibó István Gimnázium (Kiskunhalas) – 240 pont
Csapattagok: Flaisz Dóra, Oláh Károly, Sőrés Péter
Felkészítő tanár: Fogl Ágnes, Modok Balázsné, Tóth Piroska, Rádi Kornélia, Váradi Krisztián, Varga-Sabjánné Szabó Sarolta
Varga Katalin Gimnázium (Szolnok) – 225 pont
Csapattagok: Bana Péter, Nagy Zoltán
Felkészítő tanár: Balogh Béla
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 216 pont
Csapattagok: Kurgyis Zsuzsanna, Daru János, Párkányi László
Felkészítő tanár: Bán Sándor, Gál Béla, Hancsák Károly, Szöllősy László, Drevenka István, dr. Mező Tamás, Dudás Zoltánné
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 198 pont
Csapattagok: Csizmadia Tamás, Fábián Gábor, Kovács Péter
Felkészítő tanár: Bán Sándor, Gál Béla, Hancsák Károly, Szöllősy László, Drevenka István, dr. Mező Tamás, Dudás Zoltánné, Prókai Szilveszter, Schultz János
III. Béla Gimnázium (Baja) – 198 pont
Csapattagok: Vedelek Balázs, Reisz Zita, Pécs László
Felkészítő tanár: Mezeiné dr. Kopasz Mária, Virág Tiborné, Jaloveczkiné Pauk Eszter, Schleicherné Kertész F. Bernadett, Polgár László, dr. Szkladányi András, Karagity István
Bethlen Gábor Református Gimnázium (Hódmezővásárhely) – 197 pont
Csapattagok: Göbölyös Zsuzsanna, Kozák Gábor, Pósa László
Felkészítő tanár: Berecz János, Ferenci Richárdné, Szép Ilona Tünde
Tóth Árpád Gimnázium (Debrecen) – 196 pont
Csapattagok: Kerekes-Tóth István, Kónya Tamás, Boross Péter
Felkészítő tanár: dr. Budayné dr. Kálóczi Ildikó, Pócsiné Erdei Irén, Kovács Miklós, Kónya Józsefné, Hotziné Pócsi Anikó
Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) – 187 pont
Csapattagok: Szaller Dávid, Maka Eszter, Guruz Tamás
Felkészítő tanár: Kissné Császár Erzsébet, Kiss Miklós, Illés Sándor, Ludányi Lajos, Molnárné Borbás Katalin, Illésné Törő Melinda, Molnár Ildikó
Szent István Gimnázium (Budapest) – 186 pont
Csapattagok: Nyíri Kinga, Hajdinák Adrienn, Szabó Márton
Felkészítő tanár: Zelinka Tamásné, dr. Vízy Béláné
III. Béla Gimnázium (Baja) – 186 pont
Csapattagok: Kollár Iván, Soós Balázs, Rácz György
Felkészítő tanár: Mezeiné dr. Kopasz Mária, Virág Tiborné, Jaloveczkiné Pauk Eszter, Schleicherné Kertész F. Bernadett, Polgár László, dr. Szkladányi András, Karagity István
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 185 pont
Csapattagok: Gősi Anikó, Rózsa Márton, Tóth Róbert
Felkészítő tanár: Bán Sándor, Gál Béla, Hancsák Károly, Szöllősy László, Drevenka István, dr. Mező Tamás, Dudás Zoltánné
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnázium (Debrecen) – 183 pont
Csapattagok: Kovács Krisztina, Kun Tímea, Csernoch Vera
Felkészítő tanár: Dudics Pál, Kovácsné Malatinszki Márta, Ölveti Klára
Bányai Júlia Gimnázium (Kecskemét) – 178 pont
Csapattagok: Madi Kinga, Joó Barbara, Szabó Tamás
Felkészítő tanár: Borsos Katalin, dr. Kiss Árpádné, Bakk János, Dr. Ujlaky István
Németh László Gimnázium (Budapest) – 176 pont
Csapattagok: Károlyházy Gyula, Kovács Bertalan, Petykó Márton
Felkészítő tanár: Kovács Október, Zagyi Péter
Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) – 166 pont
Csapattagok: Pap Eszter, Leskó Zsuzsanna, Vajna Szabolcs
Felkészítő tanár: Kissné Császár Erzsébet, Kiss Miklós, Illés Sándor, Ludányi Lajos, Molnárné Borbás Katalin, Illésné Törő Melinda, Molnár Ildikó
Jurisich Miklós Gimnázium (Kőszeg) – 162 pont
Csapattagok: Durst Máté, Giczi Diána, Takács Judit
Felkészítő tanár: dr. Mátrainé Tálos Ilona, dr. Mátrai István, Varga B. István
Türr István Gimnázium (Pápa) – 143 pont
Csapattagok: Benedek András, Benedek Veronika, Nardai Gergely
Felkészítő tanár: Pénzes Ferenc, Eppelné Csizmadia Katalin, Gruber Mariann
DE Kossuth Lajos Gyakorló Gimnázium (Debrecen) – 116 pont
Kovács Krisztina
Kun Tímea
Csernoch Vera
Felkészítő tanár: Dudics Pál, Kovácsné Malatinszki Márta, Ölveti Klára
Szent István Gimnázium (Budapest) – 115,5 pont
Nyíri Kinga
Hajdinák Adrienn
Juhász Gergely
Felkészítő tanár: Zelinka Tamásné
Varga Katalin Gimnázium (Szolnok) – 113 pont
Bana Péter
Nagy Zoltán
Ónódi Gábor
Felkészítő tanár: Balogh Béla
Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) – 110,5 pont
Pap Eszter
Leskó Zsuzsanna
Vajna Szabolcs
Felkészítő tanár: Kissné Császár Erzsébet, Kiss Miklós, Illés Sándor, Ludányi Lajos, Molnárné Borbás Katalin, Illésné Törő Melinda, Molnár Ildikó
III. Béla Gimnázium (Baja) – 110,5 pont
Kollár Iván
Soós Balázs
Rácz György
Felkészítő tanár: Mezeiné dr. Kopasz Mária, Virág Tiborné, Jaloveczkiné Pauk Eszter, Schleicherné Kertész F. Bernadett, Polgár László, dr. Szkladányi András, Karagity István
Tóth Árpád Gimnázium (Debrecen) – 107,5 pont
Kerekes-Tóth István
Eszenyi Dániel
Boross Péter
Felkészítő tanár: dr. Budayné dr. Kálóczi Ildikó, Pócsiné Erdei Irén, Kovács Miklós, Kónya Józsefné, Hotziné Pócsi Anikó
Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) – 107,5 pont
Szaller Dávid
Csépány Péter
Guruz Tamás
Felkészítő tanár: Kissné Császár Erzsébet, Kiss Miklós, Illés Sándor, Ludányi Lajos, Molnárné Borbás Katalin, Illésné Törő Melinda, Molnár Ildikó
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 105 pont
Kurgyis Zsuzsanna
Daru János
Párkányi László
Felkészítő tanár: Bán Sándor, Gál Béla, Hancsák Károly, Szöllősy László, Prevenka István, dr. Mező Tamás, Dudás Zoltánné
Bibó István Gimnázium (Kiskunhalas) – 103 pont
Flaisz Dóra
Oláh Károly
Sőrés Péter
Felkészítő tanár: Modok Balázsné, Tóth Piroska, Rádi Kornélia, Váradi Krisztián, Varga-Sabjánné Szabó Sarolta
Jurisich Miklós Gimnázium (Kőszeg) – 102,5 pont
Durst Máté
Giczi Diána
Takács Judit
Felkészítő tanár: dr. Mátrainé Tálos Ilona, dr. Mátrai István, Varga B. István
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 102 pont
Csizmadia Tamás
Györgyey Tamás
Fábián Gábor
Felkészítő tanár: Bán Sándor, Gál Béla, Hancsák Károly, Szöllősy László, Prevenka István, dr. Mező Tamás, Dudás Zoltánné
III. Béla Gimnázium (Baja) – 101 pont
Vedelek Balázs
Reisz Zita
Pécs László
Felkészítő tanár: Mezeiné dr. Kopasz Mária, Virág Tiborné, Jaloveczkiné Pauk Eszter, Schleicherné Kertész F. Bernadett, Polgár László, dr. Szkladányi András, Karagity István
Türr István Gimnázium (Pápa) – 101 pont
Benedek András
Benedek Veronika
Nardai Gergely
Felkészítő tanár: Pénzes Ferenc, Eppelné Csizmadia Katalin, Gruber Mariann
Németh László Gimnázium (Bp.) – 99,5 pont
Fábián Orsolya
Kelemen Márton
Lengyel Tibor
Felkészítő tanár: Kovács Október, Zagyi Péter
Bethlen Gábor Református Gimnázium (Hódmezővásárhely) – 97 pont
Göbölyös Zsuzsanna
Kozák Gábor
Pósa László
Felkészítő tanár: Berecz János, Ferenci Richárdné, Szép Ilona Tünde
Mindszenty József Általános Iskola és Gimnázium (Zalaegerszeg) – 95 pont
Szlávicz Eszter
Czeili Gergő
Berta Kristóf
Felkészítő tanár: dr. Tóth Tihamérné, Menyhárt László, Németh Csilla
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 94,5 pont
Gősi Anikó
Rózsa Márton
Pipicz Márton
Felkészítő tanár: Bán Sándor, Gál Béla, Hancsák Károly, Szöllősy László, Prevenka István, dr. Mező Tamás, Dudás Zoltánné
Bányai Júlia Gimnázium (Kecskemét) – 91 pont
Madi Kinga
Joó Barbara
Szabó Tamás
Felkészítő tanár: Borsos Katalin, dr. Kiss Árpádné
Németh László Gimnázium (Budapest) – 90,5 pont
Károlyházy Gyula
Kovács Bertalan
Petykó Márton
Felkészítő tanár: Kovács Október, Zagyi Péter
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 89 pont
Szalai Szandra
Hadi Letícia
Tóth Róbert
Felkészítő tanár: Bán Sándor, Gál Béla, Hancsák Károly, Szöllősy László, Prevenka István, dr. Mező Tamás, Dudás Zoltánné
Részletes eredmények letölthető formában itt!
A Bugát Pál XXIII. Országos Középiskolai Természetismereti Vetélkedő elődöntőjére 2006. április 13-án (csütörtökön) 10.00-14.00 óra között kerül sor.
Helyszín: TIT Stúdió Egyesület, Budapest, XI. Zsombolyai u. 6., (Bocskai-Zsombolyai utca sarok, bejárat a Zsombolyai utca felől)
Megközelíthető:
- a Nyugati pályaudvartól 4-es vagy 6-os villamossal a Moszkva térig, onnan a 61-es villamossal a Tas vezér utcáig, a Tas vezér utcán végig gyalog a Bocskai útig, jobbra az első sarok,
- Keleti Pályaudvartól 7, piros 7, piros 173 autóbusszal a Kosztolányi Dezső tér - Bocskai út kereszteződésig,
- a 2-es metróval a Déli pályaudvarig, onnan 61-es villamossal a Tas vezér utcáig, a Tas vezér utcán végig gyalog a Bocskai útig, jobbra az első sarok.
A 23. alkalommal megrendezendő Bugát Pál Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése az, hogy a résztvevő diákok képesek legyenek a természeti és az azzal kapcsolatban felmerülő társadalmi folyamatok komplex szemlélésére. Jelen központi témánk éppen erre kíván rávilágítani. Napjaink oly fontos problémái, természettudományos feladatai sohasem külön fizikai, kémiai, biológiai, földrajzi, vagyis tisztán csak természettudományos problémaként jelentkeznek, hanem komoly társadalmi hatásai vannak, lehettek és lehetnek a jövőben is. A környezeti vonatkozású kérdések jellegzetesen ilyenek.
A felkészülés során célszerű elgondolkodni a következő kérdéseken:
Hogyan alakult, illetve alakul át az élővilág akkor, amikor az emberek házakba költöztek, különböző lakóépületeket, lakótelepeket, templomokat, várakat stb. kezdtek el építeni?
Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során ne csak megtanulják, hanem gondolják is át az emberiség földi élete szempontjából lényeges folyamatokat, amihez használják fel a középiskolai kémiai, biológiai, fizikai és természetesen földrajzi ismereteiket is. Hogyan befolyásolta a Föld arculatát és élővilágát az ember megjelenése? Milyenek a kilátásaink a jövőt illetően? Járjatok nyitott szemmel a világban és vegyetek észre minél több érdekes jelenséget, vessetek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzatok megmagyarázni, illetve megválaszolni azokat az iskolában vagy bárhol máshol tanult ismereteitek segítségével!
Várjuk mindazon középiskolai diákok jelentkezését, akik komplex természettudományos ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia és a földrajz területéről, és felelősen gondolkodnak az élő és élettelen természet jelenségeiről és folyamatairól, környezetünk védelméről. Továbbá járatosak az informatika területén. A versenyen a középiskolák 9-12. osztályos tanulóiból (14-18 éves korosztály) álló 3 fős csapatok vehetnek részt, melyek vegyes évfolyamúak is lehetnek. Iskolánként legfeljebb 5 csapat nevezhet.
A vetélkedőn integrált felkészülést várunk, a középiskolai ismeretanyag és az ajánlott irodalom alkotó használatával. A középdöntőbe jutó csapatoktól – külön elbírálandó feladatként – kb. 4 gépelt oldalnyi, önálló tudományos, illetve tudománytörténeti munkát kérünk. A dolgozatok tárgya szabadon választható, de a megadott témához kell, hogy kapcsolódjék.
A versenyben való részvétel feltétele iskolánként egy db Természet Világa c. folyóirat 2006-ra szóló egyéves előfizetését igazoló csekk bemutatása a nevezéssel együtt.
A vetélkedő háromfordulós.
I. forduló. Az országos elődöntőre 2006 tavaszi szünetében (április 13.) kerül sor Budapesten. Ezen a fordulón a résztvevők team-munkában írásbeli feladatokat oldanak meg. Az elődöntő eredményéről minden csapat értesítést kap 2006. május végéig.
II.–III. forduló. Az országos középdöntőbe jutó csapatok 2006. augusztus 21–23. között találkoznak Gyöngyösön. Itt kerül sor az országos döntőre is. A középdöntő írásbeli és labor- és terepgyakorlatból, a döntő szóbeli fordulóból áll. A pontos időpontról és a programról a szervezők értesítik a versenyzőket.
A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő anyaga megjelenik az interneten a TIT Stúdió Egyesület honlapján, valamint a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola honlapján, http://www.berze-nagy.sulinet.hu címen.
Jelentkezési határidő: 2006. február 15.
Cím: TIT Stúdió Egyesület, 1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.
Tel: (1)385-0514, (1)466-9019, fax: (1)385-0414
Internet: www.tit.hu
e-mail: info@tit.hu
Letölthető jelentkezési lap!
SOK SIKERT KÍVÁNUNK A FELKÉSZÜLÉSHEZ VERSENYZŐINKNEK!
Juhász Nagy Ágnes sk. | Dr. Radnóti Katalin sk. |
igazgató, TIT Stúdió Egyesület | főiskolai tanár, a zsűri elnöke |
A középiskolai fizika, kémia, biológia és földrajz tankönyvek.
Atkins, P. W.: A periódusos birodalom. Kulturtrade Kiadó. Budapest, 1995.
Balázs Lóránt: A kémia története. Gondolat Kiadó. Budapest, 1968.
Balázs – Hronszky – Sain: Kémiatörténeti ABC. Tankönyvkiadó. Budapest, 1981.
Balázs Lórántné: Kémiai kísérletek. Móra Ferenc Könyvkiadó. Budapest, 1986.
Gore, Al: Mérlegen a Föld. Ökológia és az emberi lélek. Föld Napja Alapítvány. Budapest, 1993.
Horváth L.: Savas eső. Gondolat Kiadó. Budapest 1986.
McDaniel, C. N. – Gowdy J. M.: Az édenkert kiárusítása. Példázat a természet tönkretevéséről. Typotex Kiadó. Budapest. 2002.
Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete. Gondolat Könyvkiadó, Budapest. 1979.
Székely Mózes: A globális problémák és a környezet. Szociológiai Szemle. 2002/3. 116-134. o.
A Természet Világa és az Élet és Tudomány folyóiratok témához illeszkedő cikkei.
Különböző Internetes források, mint például:
http://www.kornyezetunk.hu/index.html