Versenyek – 2008

 

Pályázati felhívás

Bugát Pál

az Oktatási és Kulturális Minisztérium által támogatott tanulmányi versenyre

a Bugát Pál XXVI. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedőben való részvételre
2008/2009. tanév

A vetélkedő meghirdetői:

TIT Stúdió Egyesület (Budapest)

Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös)

Gyöngyök Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös).

„A természettudományok tanárának nemcsak természettudományi ismereteket kell adnia, hanem azt is meg kell értetnie, mi a modern természettudomány jelentősége az emberiség történetében. Az ember sokféle kulccsal próbálta meg nyitni a természetet, de a modern természettudomány az első, amely valóban nyit is. Az egyetlen világmagyarázat, amely nem a mítosz vagy művészeti vízió laza összefüggését teremti meg a dolgok közt, hanem az egész természetet egyetlen, minden részletre kiterjedő egységes fogalmi hálóval magyarázza. A természettudomány az ember legtökéletesebb mítosza. Végül ez az, amelynek a legnagyobb gyakorlati következményei vannak; a természettudomány mögött ott jár egyre hatalmasabb alkotásaival a technika, az emberi lét egyik legnagyobb formálója.”

Németh László

A 26. alkalommal megrendezésre kerülő Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése: a résztvevő diákok képesek legyenek a tudományos ismeretek és eredmények komplex megismerésére, a természet és a társadalom jelenségeinek közös szemlélésére; az élő és az épített környezet jelenségeiről való környezettudatos gondolkodásra és az aktív környezet-természetvédő magatartásra.

A vetélkedő témaköre: Helyünk a Világban

Az emberiség ősidők óta csodálja az eget. A csillagaszat egyike a legkorábbi tudományoknak, amely hozzásegítette az emberiséget ahhoz, hogy eljusson arra a technikai fejlettségre, ahol ma tartunk. A csillagászat alapvető törvényei átkerültek más tudományterületekbe is, lehetővé téve azok fejlődését. A 2009-es évet az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) a Csillagászat Nemzetközi Évének nyilvánította, melynek során egy nagy jelentőségű, 400 éve történt, tudományos forradalmat elindító eseményre emlékezünk, a csillagászati távcső feltalálására, mely Galileo Galilei nevéhez kapcsolódik. A távcsöves megfigyelések vezettek olyan meglepő csillagászati felfedezésekhez, amelyek alapvetően befolyásolták világképünket. Napjainkban az Univerzum objektumait távcsövek ezrei tanulmányozzák folyamatosan, napi 24 órában, a föld felszínéről és a világűrből egyaránt, az elektromágneses spektrum teljes tartományában. A csillagászat ma is kutatja az Univerzum törvényeit, amelyek életünket és jövőnket - igaz, mindennapjainkban kevéssé látható módon - meghatározzák. A legkülönbözőbb híradások foglalkoznak a Világegyetem kialakulásával, az ősrobbanással, a galaxisokkal, a fekete lyukakkal, a sötét anyag és energia mibenlétével, exobolygók sorát fedezték már fel. Ezek a megfigyelések közelebb visznek minket ahhoz, hogy megértsük bolygónk, a Föld kialakulását és lehetséges jövőjét, a kémiai evolúciót, a biológiai evolúciót, értelmezhessük a klímaváltozást.

A felkészülés során célszerű elgondolkozni a következő kérdéseken:

Hogyan ismerték meg az emberek az Univerzum szerkezetét? Milyen elképzelések voltak uralkodók a régebbi korokban az Univerzumról? Mely híres tudósok foglalkoztak a bolygók mozgásának magyarázatával és miként fogadta azt az adott társadalom? Kik foglalkoztak/ foglalkoznak hazánkban csillagászattal? Milyen típusú kutatásokban vesznek részt? Milyen sugárzások érkeznek az űrből, és milyen hatása van ezeknek az élő szervezetekre? Hogyan befolyásolta a Föld arculatát és élővilágát kozmikus környezete? Milyenek a kilátásaink a jövőt illetően? Milyen veszélyek leselkednek az űrhajósokra? Milyenek lehetnek a földön kívüliek? Milyen típusú csillag körül és milyen bolygón tudunk életet elképzelni? Hol vannak nagy távcsövek? Hogyan kapcsolódik össze a csillagászat, a magfizika és a részecskefizika? Hogyan alakulhatott ki az élet a Földön? Miként segítenek a műholdak a földi változások megértésében, illetve a mindennapi életünkben?

Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során ne csak megtanulják, hanem gondolják is át a lényeges folyamatokat, összefüggéseket. A felkészüléshez használják fel középiskolai kémia, biológiai, fizikai és természetesen földrajzi ismereteiket is. Járjanak nyitott szemmel a világban és vegyenek észre minél több érdekes jelenséget, vessenek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzanak megmagyarázni, illetve megválaszolni azokat az iskolában vagy bárhol máshol tanult ismereteik segítségével!

Ajánlott irodalom:

A középiskolai fizika, kémia, biológia és földrajz tankönyvek.

Gazdag László - Mészáros István (2007): A világűr meghódításának első 50 éve. Laurus Kiadó

Gribbin, John (2007): Kozmikus körforgás. Akkord Könyvkiadó

Koestler, Arthur (1956/1996): Alvajárók. Európa Kiadó, Budapest

Tola José (2005): A csillagászat atlasza. Holló és Társa Kft.

Rees Martin (2003): Kozmikus otthonunk. Akkord Könyvkiadó

Vekerdi László (1997): Így él Galilei. Typotex Kiadó, Budapest

Természet Világa, Fizikai Szemle, Élet és Tudomány folyóiratok témával kapcsolatos ismeretterjesztő írásai

A napi sajtóban, napilapokban, az Origóban megjelent írások és hivatkozott írások Internetes helyek, például: Magyar Csillagászati Egyesület honlapja: www.mcse.hu

Várjuk mindazon középiskolai diákok jelentkezését, akik komplex természettudományos ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia és a földrajz területéről és felelősen gondolkodnak az élő és épített környezet jelenségeiről és folyamatairól. A versenyen a középiskolák 9-12. osztályos tanulóiból álló 3 fős csapatok vehetnek részt. Iskolánként max. 5 csapat nevezhet.

A verseny kétfordulós:

I. forduló. Az országos elődöntőre 2009 tavaszi szünetében (április 9.) kerül sor Budapesten. Ezen a fordulón a csapatok írásbeli feladatokat oldanak meg. Az elődöntő eredményéről minden csapat értesítést kap 2009. május 15-ig. Az országos elődöntőből a legtöbb pontszámot elért 20 csapat jut az országos döntőbe.

II. forduló. Az országos döntőbe jutó csapatok 2009. augusztus 21-23. között találkoznak Gyöngyösön. A középdöntőbe jutó csapatoktól – külön elbírálandó feladatként – kb. 4 gépelt oldalnyi, önálló tudományos ill. tudománytörténeti munkát kérünk. A dolgozatok tárgya szabadon választható, de a vetélkedő témájához kell kapcsolódjék. A döntő részei: írásbeli, szóbeli, terepgyakorlat, laboratóriumi és számítástechnikai gyakorlatok. Az országos döntő pontos időpontjáról és a programról a szervezők értesítik az iskolákat és a versenyzőket.

A jelentkezés módja:

A nevezés a TIT Stúdió Egyesület jelentkezési lapján történik – feltüntetve az iskola nevét, címét, a csapattagok, továbbá a felkészítő tanárok nevét, címét.

A jelentkezési lap megküldendő postán, faxon vagy e-mailben a TIT Stúdió Egyesület részére.

Nevezési díj: nincs

Jelentkezési határidő: 2009. január 20.

Cím: TIT Stúdió Egyesület, 1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.
Bukta Eszter versenytitkár részére

Tel: (1)385-0514, (1)466-9019, fax: (1)385-0414

Internet: www.tit.hu

e-mail:info@tit.hu

A Bugát Pál XXVI. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő anyaga megjelenik az interneten a TIT Stúdió Egyesület honlapján, valamint a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola honlapján.

Jó munkát és sikeres felkészülést kívánunk versenyzőinknek és tanáraiknak!

Juhász Nagy Ágnes sk. Dr. Radnóti Katalin sk.
igazgató
TIT Stúdió Egyesület
főiskolai tanár
ELTE TTK
a zsűri elnöke

A vetélkedő fő támogatói:

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium


Vissza a lap tetejére

Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi VetélkedőKépek a Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjéről

Képek a Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedőről

Még több kép...

A vetélkedő fő támogatói:

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata


Vissza a lap tetejére

Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi VetélkedőA Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedőre a középdöntőbe bejutott csapatok által készített kutatási naplók kiemelkedő munkái

A 2007/2008-as tanévre meghirdetett jubileumi vetélkedő pályázati felhívásában is szerepelt a felkérés, hogy a középdöntőbe jutó csapatok – külön elbírálandó feladatként – készítsenek a vetélkedő témájához kapcsolódó önálló tudományos munkát.

A csapatok által készített kutatási naplók közül az alábbi három hozománydolgozatot – sorrendben – értékelte a zsűri kiemelkedőnek:

1. helyezés:

Vörösmarty Mihály Gimnázium, Érd:

„Környezetünk vizeinek fizikai és kémiai minősége”

Készítette: Mudra Katalin, Bosits Etele, Dabóczi Mátyás

2. helyezés:

Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged:

„Iskolai biogázreaktor”

Készítette: Leprán Ádám, Farkas Tamás, Szűcs Gergely

3. helyezés:

Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnázium, Vác:

„A régi – új papír”

Készítette: Cseresznyék Dávid, Forberger Klaudia, Oláh Máté

A vetélkedő fő támogatói:

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata


Vissza a lap tetejére

Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi VetélkedőA Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjén kiállított pályázati fotók

A 2007/2008-as tanévre meghirdetett jubileumi vetélkedő pályázati felhívásában először szerepelt a felkérés, hogy minden versenyző középiskola készítsen két fotót a vetélkedő témájával kapcsolatban, és írjon hozzá rövid szöveges leírást. A zsűri – helyezési sorrend nélkül – a következő fotókat tartotta a legjobbnak, melyből a döntőn kiállítást szerveztünk.

Gratulálunk a szép fotókhoz!

A vetélkedő fő támogatói:

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata


Vissza a lap tetejére

Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi VetélkedőA Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Vetélkedő döntőjének eredménye

Mátrafüred – Gyöngyös, 2008. augusztus 21–23.

1. helyezett

Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged 222 pont

Csapattagok: Leprán Ádám, Farkas Tamás, Szűcs Gergely

Felkészítő tanár: Bán Sándor

2. helyezett

Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Budapest 220 pont

Csapattagok: Benedek Zsolt, Ganyecz Ádám, Rőder Ádám

Felkészítő tanárok: Dvorák Cecília, Müllner Erzsébet, dr. Riedel Miklósné Hobinka Ildikó, Szabó Júlia, Gömöry András, Albert Attila, dr. Andó Józsefné

3. helyezett

Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged 219,5 pont

Csapattagok: Barna Lívia, Körmöczi László, Petri László

Felkészítő tanár: Bán Sándor

4. helyezett

Vörösmarty Mihály Gimnázium, Érd 190 pont

Csapattagok: Bosits Etele, Dabóczi Mátyás, Mudra Katalin

Felkészítő tanárok: Tivingerné Bencsik Margit, Varga László, Bakos Mária

5. helyezett

Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös 188 pont

Csapattagok: Tóth Rózsa Vanda, Verebélyi Dorottya, Török Csaba

Felkészítő tanárok: Dr. Komenczi Bertalanné, Kiss Miklós, Illés Sándor, Molnár Ildikó, Illésné Törő Melinda

6. helyezett

Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged 187 pont

Csapattagok: Fekete Dorottya, Dobó Zsófia, Börcsök Bence

Felkészítő tanár: Bán Sándor

7. helyezett

Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnázium, Vác 186 pont

Csapattagok: Cseresznyék Dávid, Forberger Klaudia, Oláh Máté

Felkészítő tanár: Réti Mónika

8. helyezett

Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa 183 pont

Csapattagok: Konecz László, Puskár Máté, Söveges Bianka

Felkészítő tanárok: Dénes Sándorné, Takácsné Róka Katalin, Bali János

9. helyezett

Bethlen Gábor Református Gimnázium, Hómezővásárhely 177 pont

Csapattagok: Berta Katalin, Láda Gergő, Tóth Tamás

Felkészítő tanár: Jóriné Csölle Henriett

10. helyezett

Pápai Református Kollégium Gimnáziuma 176,5 pont

Csapattagok: Sebestyén Alíz, Ihász Barna, Le Mihn Zoltán

Felkészítő tanár: Schweighoffer Ernőné dr.

11. helyezett

Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Zalaegerszeg 175 pont

Csapattagok: Osadczuk András, Szekér Péter, Tóth Zsolt

Felkészítő tanárok: Menyhárt László, dr. Tóth Tihamérné

12. helyezett

Türr István Gimnázium és Kollégium, Pápa 172,5 pont

Csapattagok: Benedek Veronika, Negyedi Milán János, Tomor András

Felkészítő tanár: Pénzes Ferenc

13. helyezett

Lehel Vezér Gimnázium, Jászberény 171 pont

Csapattagok: Agócs Attila, Karácsony Gábor, Pujsz Barbara

Felkészítő tanár: Csörgő Terézia

14. helyezett

III. Béla Gimnázium, Baja 161,5 pont

Csapattagok: Halász Réka, Serdült Viktor, Kadanoczki Helga

Felkészítő tanárok: Schleicherné Kertész Farkas Bernadett, Dr. Szkladányi András

15. helyezett

Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös 157,5 pont

Csapattagok: Illés Anett, Csonka Diána, Kecskés Luca

Felkészítő tanárok: Kiss Miklós, Illés Sándor, Molnár Ildikó, Illésné Törő Melinda, Hajagos József

16. helyezett

Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged 146,5 pont

Csapattagok: Nyitrai Réka, Török Balázs, Blázsik Zoltán

Felkészítő tanár: Bán Sándor


A vetélkedő szervező bizottsága és a zsűri gratulál a jubileumi Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjén elért eredményekhez, különösen az első három helyezett csapatnak.

Köszönetet mondunk a csapatokat küldő középiskoláknak és a felkészítő tanároknak.

Megköszönjük a vetélkedő szervezésében résztvevők munkáját: a TIT Stúdió Egyesülettel kezdetektől fogva együttműködő Berze Nagy János Gimnázium vezetésének és tanárainak, a Gyöngyök Mátra Művelődési Központ vezetésének és munkatársainak, a Bugát-Richter Alapítványnak, valamint a Mátra Szakképző Iskola vezetésének és munkatársainak.

A vetélkedő megvalósításához nyújtott segítséget köszönjük a támogatóknak: a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázatának, az Oktatási és Kulturális Minisztériumnak, Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzatának, Gyöngyös Város Önkormányzatának és a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.-nek.

Budapest, 2008. augusztus 26.

Juhász Nagy Ágnes
a TIT Stúdió Egyesület igazgatója


Vissza a lap tetejére

Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi VetélkedőA Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjének (2008. augusztus 21–23.) feladatai

A vetélkedő fő támogatói:

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata


Vissza a lap tetejére

Bugát Pál

Friss hírek a Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjéről

2008. augusztus 21–23.

Mátrafüred – Gyöngyös

A vetélkedő fő támogatói:

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata


Vissza a lap tetejére

MEGHÍVÓ

Bugát Pál

A Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjére

2008. augusztus 21–23.

Mátrafüred – Gyöngyös

A vetélkedő fő támogatói:

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata


Vissza a lap tetejére

A Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő elődöntőjének eredménye

  csapat földrajz kémia biológia fizika összesen
1. cs. Pápai Ref. Gimn., Pápa 24,5 18 23 31 96,5
4. cs. Fazekas Gimn., Bp. 27,0 6 20 23 76,0
5. cs. József Nádor Gimn., Bp. 13,5 3 0 0 16,5
6. cs. Lehel Vezér Gimn., Jászberény 18,5 3 9 8 38,5
7. cs. Németh László Gimn., Bp. 24,0 12 21 8 65,0
8. cs. Szent István Gimn., Bp. 23,5 12 25 10 70,5
9. cs. Móricz Zsigmond Gimn., Kisújsz. 10,5 5 1 8 24,5
10. cs. Szinyei Merse Pál Gimn., Bp. 23,0 13 15 17 68,0
11. cs. Than K., Bp. 20,0 3 6 2 31,0
12. cs. Városmajori Gimn., Bp. 25,0 9 15 10 59,0
13. cs. Széchenyi István Gimn., Dunaújváros 25,0 10 16 9 60,0
14. cs. Arany János Ref. Gimn., Nagykőrös 29,0 19 22 4 74,0
15. cs. Batthyány Kázmér Gimn., Szigetszt.m. 24,0 7 12 2 45,0
16. cs. Radnóti Miklós Gimn., Szeged 28,0 27 32 30 117,0
17. cs. Bálint Márton, Törökbálint 21,0 3 7 2 33,0
18. cs. Bányai Júlia Gimn., Kecskemét 17,5 7 30 26 80,5
19. cs. Berze Nagy János Gimn., Gyöngyös 23,0 15 29 23 90,0
20. cs. Bethlen G. Gimn., Hódmezővh. 16,0 16 26 10 68,0
22. cs. Klebelsberg K., Bp. 19,5 13 14 7 53,5
23. cs. Dobó István Gimn., Eger 19,5 22 27 25 93,5
24. cs. Hajnóczy J. Gimn., Tiszaföldvár 19,5 5 8 0 32,5
25. cs. Hunyadi János Gimn., Csorna 21,0 10 19 3 53,0
26. cs. Lehel Vezér Gimn., Jászberény 22,0 18 17 13 70,0
27. cs. III. Béla Gimn., Baja 18,0 25 27 24 94,0
29. cs. Mindszenty J. Gimn., Zalaegerszeg 25,5 14 26 22 87,5
30. cs. Móricz Zs. Gimn., Kisújszállás 13,5 3 6 4 26,5
31. cs. Padányi Kat., Veszprém 20,5 3 6 2 31,5
32. cs. Pápai Ref. Gimn., Pápa 23,5 14 16 24 77,5
33. cs. Radnóti M. Gimn., Szeged 22,5 29 29 20 100,5
34. cs. Széchenyi I. Gimn., Dunaújváros 18,0 8 9 9 44,0
35. cs. Táncsics M. Gimn., Mór 19,0 8 10 1 38,0
36. cs. Türr I. Gimn., Pápa 27,5 21 20 22 90,5
37. cs. Virágh G., Kunszentmiklós 11,5 2 1 0 14,5
38. cs. Vörösmarty Gimn., Érd 30,5 19 30 15 94,5
40. cs. Bethlen G. Gimn., Hódmezővh. 15,0 19 11 24 69,0
41. cs. Fazekas Gimn., Bp. 24,5 21 27 23 95,5
42. cs. József Nádor Gimn., Bp. 17,0 4 6 0 27,0
43. cs. Radnóti M. Gimn., Szeged 19,0 22 32 28 101,0
44. cs. Németh László Gimn., Bp. 22,0 8 21 16 67,0
45. cs. Szent István Gimn., Bp. 12,0 10 21 20 63,0
46. cs. Szinyei Merse P. Gimn., Bp. 20,5 13 25 10 68,5
49. cs. Veres Pálné Gimn., Bp. 15,0 17 16 15 63,0
50. cs. Arany János Gimn., Nagykőrös 18,5 12 13 7 50,5
54. cs. Bornemissza P., Bp. 16,0 4 3 14 37,0
55. cs. Bethlen G. Gimn. Hódmezővh. 20,0 28 12 24 84,0
56. cs. Magy.-Ang. Tanny. Gimn., B.almádi 19,0 5 8 14 46,0
57. cs. Hajnóczy Gimn., Tiszaföldvár 21,0 13 11 13 58,0
58. cs. Lehel Vezér Gimn., Jászberény 18,0 10 12 21 61,0
59. cs. Móricz Zs., Gimn., Kisújszállás 18,0 5 8 8 39,0
60. cs. Padányi, Veszprém 13,5 5 9 0 27,5
61. cs. Berzeviczy G., Bp. 16,5 12 13 2 43,5
62. cs. Radnóti M. Gimn., Szeged 19,5 22 33 28 102,5
63. cs. Széchenyi I. Gimn., Dunaújváros 18,0 12 21 20 71,0
64. cs. Táncsics M., Mór 9,5 7 13 0 29,5
65. cs. III. Béla Gimn., Baja 19,0 12 35 24 90,0
67. cs. József Nádor Gimn., Bp. 6,0 0 0 0 6,0
68. cs. Németh L. Gimn., Bp. 16,0 6 13 9 44,0
69. cs. Szent István Gimn., Bp. 18,0 8 21 2 49,0
72. cs. Arany J. Gimn., Nagykőrös 18,0 4 1 0 23,0
73. cs. Batthyány K. Gimn., Szigetszt. 17,5 7 12 28 64,5
74. cs. Bányai J., Kecskemét 15,5 24 11 9 59,5
75. cs. Berze N. J., Gyöngyös 19,5 15 18 8 60,5
78. cs. Klebelsberg K., Bp. 14,0 8 15 11 48,0
79. cs. Szent M. Gimn., Bp. 15,5 1 3 5 24,5
81. cs. Batthyány Lajos Gimn., Nagykan. 29,0 30 32 15 106,0
82. cs. Veres Pálné Gimn., Bp. 10,5 5 23 0 38,5
83. cs. Virágh G., Kunszentmiklós 15,0 4 5 5 29,0
85. cs. Németh László Gimn., Bp. 22,0 15 24 8 69,0
86. cs. Szinyei Merse P. Gimn., Bp. 15,0 4 2 0 21,0
87. cs. Than Károly Gimn. Bp. 13,0 0 5 0 18,0
88. cs. Battyány K. Gimn., Szigetszt. 14,0 0 13 1 28,0
89. cs. Berze N. J., Gyöngyös 18,0 5 8 12 43,0
90. cs. Bethlen G. Ref. Gimn., Hódmezőv. 22,5 7 17 12 58,5
91. cs. III. Béla Gimn., Baja 16,0 17 28 9 70,0
92. cs. Lehel Vezér Gimn., Jászberény 20,5 6 4 4 34,5
93. cs. Móricz Zs. Gimn., Kisújszállás 21,5 8 24 16 69,5
94. cs. III. Béla Gimn., Zirc 24,5 15 23 10 72,5
95. cs. Széchenyi I. Gimn., Dunaújváros 20,0 10 10 5 45,0
96. cs. Bornemissza P. Gimn., Bp. 12,5 6 2 1 21,5
97. cs. Németh László Gimn., Bp. 16,5 5 22 1 34,5
98. cs. Szinyei M. Gimn., Bp. 17,0 10 7 2 36,0
100. cs. Batthyány K., Szigetszentmiklós 23,5 8 12 25 58,5
101. cs. Berze N. J. Gimn., Gyöngyös 27,0 8 28 16 79,0
102. cs. Bethlen G. Gimn., Hódmezővh. 19,5 22 18 15 74,5
103. cs. III. Béla, Baja 16,5 12 32 6 66,5
104. cs. Lehel Vezér Gimn., Jászberény 19,5 23 19 27 88,5
105. cs. Radnóti M., Szeged 23,0 13 27 23 86,0
106. cs. Virágh G., Kunszentmiklós 14,5 6 3 0 23,5
107. cs. Veres Pálné Gimn., Bp. 22,0 4 17 6 49,0
108. cs. Boronkay Gy. Gimn., Vác 23,5 20 32 15 90,5
109. cs. Boronkay Gy. Gimn., Vác 17,5 8 20 5 50,5

Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjébe jutott csapatok

A maximális elérthető összpontszám: 150 pont volt.

A részpontszámok:

  csapat földrajz kémia biológia fizika összesen
16. cs. Radnóti Miklós Gimn., Szeged 28,0 27 32 30 117,0
81. cs. Batthyány Lajos Gimn., Nagykan. 29,0 30 32 15 106,0
62. cs. Radnóti M. Gimn., Szeged 19,5 22 33 28 102,5
43. cs. Radnóti M. Gimn., Szeged 19,0 22 32 28 101,0
33. cs. Radnóti M. Gimn., Szeged 22,5 29 29 20 100,5
1. cs. Pápai Ref. Gimn., Pápa 24,5 18 23 31 96,5
41. cs. Fazekas Gimn., Bp. 24,5 21 27 23 95,5
38. cs. Vörösmarty Gimn., Érd 30,5 19 30 15 94,5
27. cs. III. Béla Gimn., Baja 18,0 25 27 24 94,0
23. cs. Dobó István Gimn., Eger 19,5 22 27 25 93,5
36. cs. Türr I. Gimn., Pápa 27,5 21 20 22 90,5
108. cs. Boronkay Gy., Gimn., Vác 23,5 20 32 15 90,5
19. cs. Berze Nagy János Gimn., Gyöngyös 23,0 15 29 23 90,0
65. cs. III. Béla Gimn., Baja 19,00 12 35 24 90,0
104. cs. Lehel Vezér Gimn., Jászberény 19,5 23 19 27 88,5
29. cs. Mindszenty J. Gimn., Zalaegerszeg 25,5 14 26 22 87,5
105. cs. Radnóti M., Szeged 23,0 13 27 23 86,0
55. cs. Bethlen G. Gimn. Hódmezővh. 20,0 28 12 24 84,0
18. cs. Bányai Júlia Gimn., Kecskemét 17,5 7 30 26 80,5
101. cs. Berze N. J. Gimn., Gyöngyös 27,0 8 28 16 79,0

Jó felkészülést és sok sikert kívánunk a döntőn való részvételhez!

Juhász Nagy Ágnes Dr. Radnóti Katalin
igazgató
TIT Stúdió Egyesület
főiskolai tanár
ELTE TTK
a zsűri elnöke

A vetélkedő fő támogatói:

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata


Vissza a lap tetejéree

KÖRNYEZETI NEVELÉS – TEHETSÉGGONDOZÁS

25 éves a Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő

„A természettudományok tanárának nemcsak természettudományi ismereteket kell adnia, hanem azt is meg kell értetnie, mi a modern természettudomány jelentősége az emberiség történetében. Az ember sokféle kulccsal próbálta megnyitni a természetet, de a modern természettudomány az első, amely valóban nyit is.”

Németh László

Az információáradat korszakában élünk. Az ismeretek bősége, amelyekhez az ember élete során jut, óriási mértékben nő. Napjainkra az iskola már nem tud egész életre elegendő ismeretet és szakértelmet nyújtani. Az oktatási intézmények legfontosabb feladata az, hogy a diákokat megtanítsa tanulni. Alapvető és általános elveket kell számukra megtanítani, fő hangsúlyt helyezve az ismeretek rendszerezésére, strukturálására. Lényeges szerepe van a mindennapi életben fontos ismeretek elsajátításának is, amelyek segítségével tudnak majd tájékozódni a természeti és a társadalmi környezetükben. Segíteni kell a diákokat abban is, hogy kreativitásuk megnyilvánulhasson, melyhez kiváló lehetőséget teremtenek a különböző tanulmányi, tehetséggondozó versenyek, vetélkedők.

Az emberiség fontos kérdései, így a természettudományos jelenségek, eredmények sohasem külön fizikai, biológia, kémiai stb. problémaként jelentkeznek, hanem az előbbi folyamatok egymásra hatásaként jönnek létre. Míg az iskolában nemegyszer mereven, egymástól elszigetelt tantárgyanként foglalkozunk ezekkel a kérdésekkel; a tehetséggondozó versenyek alapvető célkitűzése: a természettudományos tantárgyak tanulása során megszerzett ismeretek integrálása.

A széles körű természettudományos ismeretterjesztő tevékenységéről ismert budapesti TIT Stúdió Egyesület 1984-ben új országos programot indított középiskolások részére. A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő olyan érdeklődést váltott ki, hogy azóta minden évben megrendezésre került. A vetélkedő céljaira és szellemiségére nagy hatást gyakorolt a Marx György akadémikus által – az 1970-es években – irányított „A természettudományok integrált oktatása” című akadémiai program és kísérlet; valamint az ebben részt vevő középiskolák részére Gyöngyösön szervezett a „Természet egysége” diák-tanár tábor.

A Bugát Vetélkedő kimunkálásában szakmai segítséget nyújtott Marx György akadémikus, Vida Gábor akadémikus, Gánti Tibor professzor, Sükösd Csaba fizikus, egyetemi oktató, Kiss Lajos gyöngyösi középiskolai tanár és Juhász Nagy Ágnes biológus, a TIT Stúdió Egyesület akkori igazgatóhelyettese. Az új típusú középiskolai verseny társrendezői feladatai ellátására a TIT Stúdió felkérte az MTA programban is közreműködött két gyöngyösi intézményt: a természettudományos tantárgyakat magas szinten oktató és a tehetséggondozó tevékenységéről elismert Berze Nagy János Gimnáziumot és a Mátra Művelődési Központot; valamint a Természet Világa c. folyóirat szerkesztőségét.

A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célja:

  1. a modern természettudományos világkép és az egységes természetszemlélet kialakítása,
  2. a komplex természettudományos gondolkodás megerősítése,
  3. a diák-kutatótevékenység összehangolása az iskolai oktató-nevelő tevékenységgel,
  4. a környezettudatos szemléletformálás és magatartás kialakítása,
  5. szolgálja a tehetségkutatást és a tehetséggondozást, és nem utolsó sorban a kiemelkedő tudással rendelkező fiatalok elismerését.

A Bugát verseny témakörei évente változnak. Az első években különböző tudományos kérdések komplex „megközelítése” köré szerveződött a vetélkedő. Például „A kozmikus energia áramlása”; „Az anyag szerveződése”; „Kölcsönhatások mint rendszerszervező erők”; „Egyensúly – stabilitás – instabilitás”; „Az evolúció” stb. Napjainkra előtérbe kerültek a sokakat érdeklő átfogó témakörök, például „Elhagytuk a Földet”; „Életesélyek a XXI. században”; „A tudomány társadalmi hatása az emberiség történetében”; „Hétköznapok tudománya”; „Magyarok a természettudományos kutatás élvonalában” stb.

Az országos középiskolai vetélkedő elmúlt negyedszázada alatt a diákrendezvénynek rangos hagyományai alakultak ki. Az évente 400–600 diákot „megmozgató” vetélkedőnek sajátos hangulata van. A résztvevő közel 100 középiskolát 3–3 fős csapatok (iskolánként max. 5 csapat) képviselik az ország szinte minden megyéjéből. A versenyre való felkészülést segíti a versenyfelhívásban megadott irodalomjegyzék, valamint az Internet nyújtotta friss információk. A diákok kutatótevékenységük során számíthatnak felsőfokú oktatási intézmények, kutatóhelyek, könyvtárak, múzeumok, környezetvédelmi oktatóközpontok stb. támogatására is. A TIT Stúdió 2000-ben kiadványt jelentetett meg az országos természetismereti vetélkedő 17 évi tapasztalatait összegezve „Környezeti nevelés – tehetséggondozás” címmel. A kiadványból kaptak a résztvevő középiskolák, pedagógiai intézetek, tanárképző főiskolák, civil tanári egyesületek, önkormányzatok, főhatóságok.

Az Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő háromfordulós. Budapesten, a tavaszi szünetben megrendezésre kerülő országos elődöntőn háromórás írásbeli feladatot oldanak meg a csapatok. Az elért pontszám alapján max. 20 csapat kerül a középdöntőbe és 10 csapat az országos döntőbe, melyek a Mátrában (Gyöngyös – Mátrafüred) 3 napos tábor keretében kerülnek megrendezésre. A vetélkedő csapatok érdeklődő nagyközönség jelenlétében a szakmai zsűri pontozása mellett adnak számot tudásukról (írásbeli és szóbeli fordulók, laboratóriumi gyakorlatok, számítástechnikai szimulációs feladatok és terepgyakorlat keretében). A döntőbe kerülő csapatok bemutatják a vetélkedő témaköréhez kapcsolódó, saját kísérletező tevékenységüket illusztráló ún. „hozománydolgozataikat”, kutatási naplókat is. A zsűri véleménye alapján a legizgalmasabb beszámolókból a Természet Világa c. folyóirat közöl részleteket. Az országos döntőre tudósok, kutatóműhelyek vezetői is meghívást kapnak, akik a vetélkedő témaköréhez kapcsolódva előadásokat tartanak. Az első három helyezett csapat tagjai értékes tárgyjutalmakat, a IV–V. csapat tagjai értékes könyvjutalmakat nyernek el. A vetélkedőt széles körű médiafigyelem kíséri: napilapok, szaklapok; televízió- és rádióműsorok.

A vetélkedő szakmai zsűrijének tagjai – a kezdetektől – az ELTE oktatói. A vetélkedő zsűrijének tagjai: dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár, a zsűri elnöke; dr. Juhász András egyetemi docens, Makádi Mariann főiskolai docens, dr. Munkácsy Katalin főiskolai docens, dr. Róka András főiskolai docens és dr. Szerényi Gábor középiskolai tanár (Vörösmarty Gimnázium, Érd).

A Bugát Pál Középiskolai Vetélkedő az Oktatási és Kulturális Minisztérium és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata által elismert és támogatott országos középiskolai diákverseny. A vetélkedő megvalósítását a kezdetektől támogatja Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata, Gyöngyös Város Önkormányzata, a Bugát-Richter Alapítvány, a Mátra Szakképző Iskola és a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.

A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő szervezői céljuknak tekintik, hogy az elkövetkező években is megőrizzék az országos középiskolai diákverseny hagyományos, baráti szellemét; bátorítsák a tehetséges diákokat az önálló kutatási tevékenység végzésére; és elismerést szerezzenek a vetélkedő középiskoláknak – megköszönve a felkészítő tanárok áldozatos munkáját.

Budapest, 2008. augusztus 21.

Juhász Nagy Ágnes Dr. Radnóti Katalin
igazgató
TIT Stúdió Egyesület
főiskolai tanár
ELTE TTK
a zsűri elnöke

Vissza a lap tetejére



Vissza a lap tetejére