TIT Stúdió Egyesület (Budapest)
Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös)
Gyöngyök Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös).
„A természettudományok tanárának nemcsak természettudományi ismereteket kell adnia, hanem azt is meg kell értetnie, mi a modern természettudomány jelentősége az emberiség történetében. Az ember sokféle kulccsal próbálta meg nyitni a természetet, de a modern természettudomány az első, amely valóban nyit is. Az egyetlen világmagyarázat, amely nem a mítosz vagy művészeti vízió laza összefüggését teremti meg a dolgok közt, hanem az egész természetet egyetlen, minden részletre kiterjedő egységes fogalmi hálóval magyarázza. A természettudomány az ember legtökéletesebb mítosza. Végül ez az, amelynek a legnagyobb gyakorlati következményei vannak; a természettudomány mögött ott jár egyre hatalmasabb alkotásaival a technika, az emberi lét egyik legnagyobb formálója.”
Németh László
A 26. alkalommal megrendezésre kerülő Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése: a résztvevő diákok képesek legyenek a tudományos ismeretek és eredmények komplex megismerésére, a természet és a társadalom jelenségeinek közös szemlélésére; az élő és az épített környezet jelenségeiről való környezettudatos gondolkodásra és az aktív környezet-természetvédő magatartásra.
Az emberiség ősidők óta csodálja az eget. A csillagaszat egyike a legkorábbi tudományoknak, amely hozzásegítette az emberiséget ahhoz, hogy eljusson arra a technikai fejlettségre, ahol ma tartunk. A csillagászat alapvető törvényei átkerültek más tudományterületekbe is, lehetővé téve azok fejlődését. A 2009-es évet az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) a Csillagászat Nemzetközi Évének nyilvánította, melynek során egy nagy jelentőségű, 400 éve történt, tudományos forradalmat elindító eseményre emlékezünk, a csillagászati távcső feltalálására, mely Galileo Galilei nevéhez kapcsolódik. A távcsöves megfigyelések vezettek olyan meglepő csillagászati felfedezésekhez, amelyek alapvetően befolyásolták világképünket. Napjainkban az Univerzum objektumait távcsövek ezrei tanulmányozzák folyamatosan, napi 24 órában, a föld felszínéről és a világűrből egyaránt, az elektromágneses spektrum teljes tartományában. A csillagászat ma is kutatja az Univerzum törvényeit, amelyek életünket és jövőnket - igaz, mindennapjainkban kevéssé látható módon - meghatározzák. A legkülönbözőbb híradások foglalkoznak a Világegyetem kialakulásával, az ősrobbanással, a galaxisokkal, a fekete lyukakkal, a sötét anyag és energia mibenlétével, exobolygók sorát fedezték már fel. Ezek a megfigyelések közelebb visznek minket ahhoz, hogy megértsük bolygónk, a Föld kialakulását és lehetséges jövőjét, a kémiai evolúciót, a biológiai evolúciót, értelmezhessük a klímaváltozást.
Hogyan ismerték meg az emberek az Univerzum szerkezetét? Milyen elképzelések voltak uralkodók a régebbi korokban az Univerzumról? Mely híres tudósok foglalkoztak a bolygók mozgásának magyarázatával és miként fogadta azt az adott társadalom? Kik foglalkoztak/ foglalkoznak hazánkban csillagászattal? Milyen típusú kutatásokban vesznek részt? Milyen sugárzások érkeznek az űrből, és milyen hatása van ezeknek az élő szervezetekre? Hogyan befolyásolta a Föld arculatát és élővilágát kozmikus környezete? Milyenek a kilátásaink a jövőt illetően? Milyen veszélyek leselkednek az űrhajósokra? Milyenek lehetnek a földön kívüliek? Milyen típusú csillag körül és milyen bolygón tudunk életet elképzelni? Hol vannak nagy távcsövek? Hogyan kapcsolódik össze a csillagászat, a magfizika és a részecskefizika? Hogyan alakulhatott ki az élet a Földön? Miként segítenek a műholdak a földi változások megértésében, illetve a mindennapi életünkben?
Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során ne csak megtanulják, hanem gondolják is át a lényeges folyamatokat, összefüggéseket. A felkészüléshez használják fel középiskolai kémia, biológiai, fizikai és természetesen földrajzi ismereteiket is. Járjanak nyitott szemmel a világban és vegyenek észre minél több érdekes jelenséget, vessenek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzanak megmagyarázni, illetve megválaszolni azokat az iskolában vagy bárhol máshol tanult ismereteik segítségével!
A középiskolai fizika, kémia, biológia és földrajz tankönyvek.
Gazdag László - Mészáros István (2007): A világűr meghódításának első 50 éve. Laurus Kiadó
Gribbin, John (2007): Kozmikus körforgás. Akkord Könyvkiadó
Koestler, Arthur (1956/1996): Alvajárók. Európa Kiadó, Budapest
Tola José (2005): A csillagászat atlasza. Holló és Társa Kft.
Rees Martin (2003): Kozmikus otthonunk. Akkord Könyvkiadó
Vekerdi László (1997): Így él Galilei. Typotex Kiadó, Budapest
Természet Világa, Fizikai Szemle, Élet és Tudomány folyóiratok témával kapcsolatos ismeretterjesztő írásai
A napi sajtóban, napilapokban, az Origóban megjelent írások és hivatkozott írások Internetes helyek, például: Magyar Csillagászati Egyesület honlapja: www.mcse.hu
Várjuk mindazon középiskolai diákok jelentkezését, akik komplex természettudományos ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia és a földrajz területéről és felelősen gondolkodnak az élő és épített környezet jelenségeiről és folyamatairól. A versenyen a középiskolák 9-12. osztályos tanulóiból álló 3 fős csapatok vehetnek részt. Iskolánként max. 5 csapat nevezhet.
I. forduló. Az országos elődöntőre 2009 tavaszi szünetében (április 9.) kerül sor Budapesten. Ezen a fordulón a csapatok írásbeli feladatokat oldanak meg. Az elődöntő eredményéről minden csapat értesítést kap 2009. május 15-ig. Az országos elődöntőből a legtöbb pontszámot elért 20 csapat jut az országos döntőbe.
II. forduló. Az országos döntőbe jutó csapatok 2009. augusztus 21-23. között találkoznak Gyöngyösön. A középdöntőbe jutó csapatoktól – külön elbírálandó feladatként – kb. 4 gépelt oldalnyi, önálló tudományos ill. tudománytörténeti munkát kérünk. A dolgozatok tárgya szabadon választható, de a vetélkedő témájához kell kapcsolódjék. A döntő részei: írásbeli, szóbeli, terepgyakorlat, laboratóriumi és számítástechnikai gyakorlatok. Az országos döntő pontos időpontjáról és a programról a szervezők értesítik az iskolákat és a versenyzőket.
A nevezés a TIT Stúdió Egyesület jelentkezési lapján történik – feltüntetve az iskola nevét, címét, a csapattagok, továbbá a felkészítő tanárok nevét, címét.
A jelentkezési lap megküldendő postán, faxon vagy e-mailben a TIT Stúdió Egyesület részére.
Nevezési díj: nincs
Jelentkezési határidő: 2009. január 20.
Cím: TIT Stúdió Egyesület, 1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.
Bukta Eszter versenytitkár részére
Tel: (1)385-0514, (1)466-9019, fax: (1)385-0414
Internet: www.tit.hu
e-mail:info@tit.hu
A Bugát Pál XXVI. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő anyaga megjelenik az interneten a TIT Stúdió Egyesület honlapján, valamint a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola honlapján.
Jó munkát és sikeres felkészülést kívánunk versenyzőinknek és tanáraiknak!
Juhász Nagy Ágnes sk. | Dr. Radnóti Katalin sk. |
igazgató TIT Stúdió Egyesület |
főiskolai tanár ELTE TTK a zsűri elnöke |
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata
A 2007/2008-as tanévre meghirdetett jubileumi vetélkedő pályázati felhívásában is szerepelt a felkérés, hogy a középdöntőbe jutó csapatok – külön elbírálandó feladatként – készítsenek a vetélkedő témájához kapcsolódó önálló tudományos munkát.
A csapatok által készített kutatási naplók közül az alábbi három hozománydolgozatot – sorrendben – értékelte a zsűri kiemelkedőnek:
Vörösmarty Mihály Gimnázium, Érd:
„Környezetünk vizeinek fizikai és kémiai minősége”
Készítette: Mudra Katalin, Bosits Etele, Dabóczi Mátyás
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged:
„Iskolai biogázreaktor”
Készítette: Leprán Ádám, Farkas Tamás, Szűcs Gergely
Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnázium, Vác:
„A régi – új papír”
Készítette: Cseresznyék Dávid, Forberger Klaudia, Oláh Máté
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata
A 2007/2008-as tanévre meghirdetett jubileumi vetélkedő pályázati felhívásában először szerepelt a felkérés, hogy minden versenyző középiskola készítsen két fotót a vetélkedő témájával kapcsolatban, és írjon hozzá rövid szöveges leírást. A zsűri – helyezési sorrend nélkül – a következő fotókat tartotta a legjobbnak, melyből a döntőn kiállítást szerveztünk.
Gratulálunk a szép fotókhoz!
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged – 222 pont
Csapattagok: Leprán Ádám, Farkas Tamás, Szűcs Gergely
Felkészítő tanár: Bán Sándor
Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, Budapest – 220 pont
Csapattagok: Benedek Zsolt, Ganyecz Ádám, Rőder Ádám
Felkészítő tanárok: Dvorák Cecília, Müllner Erzsébet, dr. Riedel Miklósné Hobinka Ildikó, Szabó Júlia, Gömöry András, Albert Attila, dr. Andó Józsefné
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged – 219,5 pont
Csapattagok: Barna Lívia, Körmöczi László, Petri László
Felkészítő tanár: Bán Sándor
Vörösmarty Mihály Gimnázium, Érd – 190 pont
Csapattagok: Bosits Etele, Dabóczi Mátyás, Mudra Katalin
Felkészítő tanárok: Tivingerné Bencsik Margit, Varga László, Bakos Mária
Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös – 188 pont
Csapattagok: Tóth Rózsa Vanda, Verebélyi Dorottya, Török Csaba
Felkészítő tanárok: Dr. Komenczi Bertalanné, Kiss Miklós, Illés Sándor, Molnár Ildikó, Illésné Törő Melinda
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged – 187 pont
Csapattagok: Fekete Dorottya, Dobó Zsófia, Börcsök Bence
Felkészítő tanár: Bán Sándor
Boronkay György Műszaki Középiskola és Gimnázium, Vác – 186 pont
Csapattagok: Cseresznyék Dávid, Forberger Klaudia, Oláh Máté
Felkészítő tanár: Réti Mónika
Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa – 183 pont
Csapattagok: Konecz László, Puskár Máté, Söveges Bianka
Felkészítő tanárok: Dénes Sándorné, Takácsné Róka Katalin, Bali János
Bethlen Gábor Református Gimnázium, Hómezővásárhely – 177 pont
Csapattagok: Berta Katalin, Láda Gergő, Tóth Tamás
Felkészítő tanár: Jóriné Csölle Henriett
Pápai Református Kollégium Gimnáziuma – 176,5 pont
Csapattagok: Sebestyén Alíz, Ihász Barna, Le Mihn Zoltán
Felkészítő tanár: Schweighoffer Ernőné dr.
Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Zalaegerszeg – 175 pont
Csapattagok: Osadczuk András, Szekér Péter, Tóth Zsolt
Felkészítő tanárok: Menyhárt László, dr. Tóth Tihamérné
Türr István Gimnázium és Kollégium, Pápa – 172,5 pont
Csapattagok: Benedek Veronika, Negyedi Milán János, Tomor András
Felkészítő tanár: Pénzes Ferenc
Lehel Vezér Gimnázium, Jászberény – 171 pont
Csapattagok: Agócs Attila, Karácsony Gábor, Pujsz Barbara
Felkészítő tanár: Csörgő Terézia
III. Béla Gimnázium, Baja – 161,5 pont
Csapattagok: Halász Réka, Serdült Viktor, Kadanoczki Helga
Felkészítő tanárok: Schleicherné Kertész Farkas Bernadett, Dr. Szkladányi András
Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös – 157,5 pont
Csapattagok: Illés Anett, Csonka Diána, Kecskés Luca
Felkészítő tanárok: Kiss Miklós, Illés Sándor, Molnár Ildikó, Illésné Törő Melinda, Hajagos József
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged – 146,5 pont
Csapattagok: Nyitrai Réka, Török Balázs, Blázsik Zoltán
Felkészítő tanár: Bán Sándor
A vetélkedő szervező bizottsága és a zsűri gratulál a jubileumi Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjén elért eredményekhez, különösen az első három helyezett csapatnak.
Köszönetet mondunk a csapatokat küldő középiskoláknak és a felkészítő tanároknak.
Megköszönjük a vetélkedő szervezésében résztvevők munkáját: a TIT Stúdió Egyesülettel kezdetektől fogva együttműködő Berze Nagy János Gimnázium vezetésének és tanárainak, a Gyöngyök Mátra Művelődési Központ vezetésének és munkatársainak, a Bugát-Richter Alapítványnak, valamint a Mátra Szakképző Iskola vezetésének és munkatársainak.
A vetélkedő megvalósításához nyújtott segítséget köszönjük a támogatóknak: a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázatának, az Oktatási és Kulturális Minisztériumnak, Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzatának, Gyöngyös Város Önkormányzatának és a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.-nek.
Budapest, 2008. augusztus 26.
Juhász Nagy Ágnes
a TIT Stúdió Egyesület igazgatója
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata
Friss hírek a Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjéről2008. augusztus 21–23.Mátrafüred – Gyöngyös |
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata
MEGHÍVÓ |
|
A Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjére2008. augusztus 21–23.Mátrafüred – Gyöngyös |
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata
csapat | földrajz | kémia | biológia | fizika | összesen | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. cs. | Pápai Ref. Gimn., Pápa | 24,5 | 18 | 23 | 31 | 96,5 |
4. cs. | Fazekas Gimn., Bp. | 27,0 | 6 | 20 | 23 | 76,0 |
5. cs. | József Nádor Gimn., Bp. | 13,5 | 3 | 0 | 0 | 16,5 |
6. cs. | Lehel Vezér Gimn., Jászberény | 18,5 | 3 | 9 | 8 | 38,5 |
7. cs. | Németh László Gimn., Bp. | 24,0 | 12 | 21 | 8 | 65,0 |
8. cs. | Szent István Gimn., Bp. | 23,5 | 12 | 25 | 10 | 70,5 |
9. cs. | Móricz Zsigmond Gimn., Kisújsz. | 10,5 | 5 | 1 | 8 | 24,5 |
10. cs. | Szinyei Merse Pál Gimn., Bp. | 23,0 | 13 | 15 | 17 | 68,0 |
11. cs. | Than K., Bp. | 20,0 | 3 | 6 | 2 | 31,0 |
12. cs. | Városmajori Gimn., Bp. | 25,0 | 9 | 15 | 10 | 59,0 |
13. cs. | Széchenyi István Gimn., Dunaújváros | 25,0 | 10 | 16 | 9 | 60,0 |
14. cs. | Arany János Ref. Gimn., Nagykőrös | 29,0 | 19 | 22 | 4 | 74,0 |
15. cs. | Batthyány Kázmér Gimn., Szigetszt.m. | 24,0 | 7 | 12 | 2 | 45,0 |
16. cs. | Radnóti Miklós Gimn., Szeged | 28,0 | 27 | 32 | 30 | 117,0 |
17. cs. | Bálint Márton, Törökbálint | 21,0 | 3 | 7 | 2 | 33,0 |
18. cs. | Bányai Júlia Gimn., Kecskemét | 17,5 | 7 | 30 | 26 | 80,5 |
19. cs. | Berze Nagy János Gimn., Gyöngyös | 23,0 | 15 | 29 | 23 | 90,0 |
20. cs. | Bethlen G. Gimn., Hódmezővh. | 16,0 | 16 | 26 | 10 | 68,0 |
22. cs. | Klebelsberg K., Bp. | 19,5 | 13 | 14 | 7 | 53,5 |
23. cs. | Dobó István Gimn., Eger | 19,5 | 22 | 27 | 25 | 93,5 |
24. cs. | Hajnóczy J. Gimn., Tiszaföldvár | 19,5 | 5 | 8 | 0 | 32,5 |
25. cs. | Hunyadi János Gimn., Csorna | 21,0 | 10 | 19 | 3 | 53,0 |
26. cs. | Lehel Vezér Gimn., Jászberény | 22,0 | 18 | 17 | 13 | 70,0 |
27. cs. | III. Béla Gimn., Baja | 18,0 | 25 | 27 | 24 | 94,0 |
29. cs. | Mindszenty J. Gimn., Zalaegerszeg | 25,5 | 14 | 26 | 22 | 87,5 |
30. cs. | Móricz Zs. Gimn., Kisújszállás | 13,5 | 3 | 6 | 4 | 26,5 |
31. cs. | Padányi Kat., Veszprém | 20,5 | 3 | 6 | 2 | 31,5 |
32. cs. | Pápai Ref. Gimn., Pápa | 23,5 | 14 | 16 | 24 | 77,5 |
33. cs. | Radnóti M. Gimn., Szeged | 22,5 | 29 | 29 | 20 | 100,5 |
34. cs. | Széchenyi I. Gimn., Dunaújváros | 18,0 | 8 | 9 | 9 | 44,0 |
35. cs. | Táncsics M. Gimn., Mór | 19,0 | 8 | 10 | 1 | 38,0 |
36. cs. | Türr I. Gimn., Pápa | 27,5 | 21 | 20 | 22 | 90,5 |
37. cs. | Virágh G., Kunszentmiklós | 11,5 | 2 | 1 | 0 | 14,5 |
38. cs. | Vörösmarty Gimn., Érd | 30,5 | 19 | 30 | 15 | 94,5 |
40. cs. | Bethlen G. Gimn., Hódmezővh. | 15,0 | 19 | 11 | 24 | 69,0 |
41. cs. | Fazekas Gimn., Bp. | 24,5 | 21 | 27 | 23 | 95,5 |
42. cs. | József Nádor Gimn., Bp. | 17,0 | 4 | 6 | 0 | 27,0 |
43. cs. | Radnóti M. Gimn., Szeged | 19,0 | 22 | 32 | 28 | 101,0 |
44. cs. | Németh László Gimn., Bp. | 22,0 | 8 | 21 | 16 | 67,0 |
45. cs. | Szent István Gimn., Bp. | 12,0 | 10 | 21 | 20 | 63,0 |
46. cs. | Szinyei Merse P. Gimn., Bp. | 20,5 | 13 | 25 | 10 | 68,5 |
49. cs. | Veres Pálné Gimn., Bp. | 15,0 | 17 | 16 | 15 | 63,0 |
50. cs. | Arany János Gimn., Nagykőrös | 18,5 | 12 | 13 | 7 | 50,5 |
54. cs. | Bornemissza P., Bp. | 16,0 | 4 | 3 | 14 | 37,0 |
55. cs. | Bethlen G. Gimn. Hódmezővh. | 20,0 | 28 | 12 | 24 | 84,0 |
56. cs. | Magy.-Ang. Tanny. Gimn., B.almádi | 19,0 | 5 | 8 | 14 | 46,0 |
57. cs. | Hajnóczy Gimn., Tiszaföldvár | 21,0 | 13 | 11 | 13 | 58,0 |
58. cs. | Lehel Vezér Gimn., Jászberény | 18,0 | 10 | 12 | 21 | 61,0 |
59. cs. | Móricz Zs., Gimn., Kisújszállás | 18,0 | 5 | 8 | 8 | 39,0 |
60. cs. | Padányi, Veszprém | 13,5 | 5 | 9 | 0 | 27,5 |
61. cs. | Berzeviczy G., Bp. | 16,5 | 12 | 13 | 2 | 43,5 |
62. cs. | Radnóti M. Gimn., Szeged | 19,5 | 22 | 33 | 28 | 102,5 |
63. cs. | Széchenyi I. Gimn., Dunaújváros | 18,0 | 12 | 21 | 20 | 71,0 |
64. cs. | Táncsics M., Mór | 9,5 | 7 | 13 | 0 | 29,5 |
65. cs. | III. Béla Gimn., Baja | 19,0 | 12 | 35 | 24 | 90,0 |
67. cs. | József Nádor Gimn., Bp. | 6,0 | 0 | 0 | 0 | 6,0 |
68. cs. | Németh L. Gimn., Bp. | 16,0 | 6 | 13 | 9 | 44,0 |
69. cs. | Szent István Gimn., Bp. | 18,0 | 8 | 21 | 2 | 49,0 |
72. cs. | Arany J. Gimn., Nagykőrös | 18,0 | 4 | 1 | 0 | 23,0 |
73. cs. | Batthyány K. Gimn., Szigetszt. | 17,5 | 7 | 12 | 28 | 64,5 |
74. cs. | Bányai J., Kecskemét | 15,5 | 24 | 11 | 9 | 59,5 |
75. cs. | Berze N. J., Gyöngyös | 19,5 | 15 | 18 | 8 | 60,5 |
78. cs. | Klebelsberg K., Bp. | 14,0 | 8 | 15 | 11 | 48,0 |
79. cs. | Szent M. Gimn., Bp. | 15,5 | 1 | 3 | 5 | 24,5 |
81. cs. | Batthyány Lajos Gimn., Nagykan. | 29,0 | 30 | 32 | 15 | 106,0 |
82. cs. | Veres Pálné Gimn., Bp. | 10,5 | 5 | 23 | 0 | 38,5 |
83. cs. | Virágh G., Kunszentmiklós | 15,0 | 4 | 5 | 5 | 29,0 |
85. cs. | Németh László Gimn., Bp. | 22,0 | 15 | 24 | 8 | 69,0 |
86. cs. | Szinyei Merse P. Gimn., Bp. | 15,0 | 4 | 2 | 0 | 21,0 |
87. cs. | Than Károly Gimn. Bp. | 13,0 | 0 | 5 | 0 | 18,0 |
88. cs. | Battyány K. Gimn., Szigetszt. | 14,0 | 0 | 13 | 1 | 28,0 |
89. cs. | Berze N. J., Gyöngyös | 18,0 | 5 | 8 | 12 | 43,0 |
90. cs. | Bethlen G. Ref. Gimn., Hódmezőv. | 22,5 | 7 | 17 | 12 | 58,5 |
91. cs. | III. Béla Gimn., Baja | 16,0 | 17 | 28 | 9 | 70,0 |
92. cs. | Lehel Vezér Gimn., Jászberény | 20,5 | 6 | 4 | 4 | 34,5 |
93. cs. | Móricz Zs. Gimn., Kisújszállás | 21,5 | 8 | 24 | 16 | 69,5 |
94. cs. | III. Béla Gimn., Zirc | 24,5 | 15 | 23 | 10 | 72,5 |
95. cs. | Széchenyi I. Gimn., Dunaújváros | 20,0 | 10 | 10 | 5 | 45,0 |
96. cs. | Bornemissza P. Gimn., Bp. | 12,5 | 6 | 2 | 1 | 21,5 |
97. cs. | Németh László Gimn., Bp. | 16,5 | 5 | 22 | 1 | 34,5 |
98. cs. | Szinyei M. Gimn., Bp. | 17,0 | 10 | 7 | 2 | 36,0 |
100. cs. | Batthyány K., Szigetszentmiklós | 23,5 | 8 | 12 | 25 | 58,5 |
101. cs. | Berze N. J. Gimn., Gyöngyös | 27,0 | 8 | 28 | 16 | 79,0 |
102. cs. | Bethlen G. Gimn., Hódmezővh. | 19,5 | 22 | 18 | 15 | 74,5 |
103. cs. | III. Béla, Baja | 16,5 | 12 | 32 | 6 | 66,5 |
104. cs. | Lehel Vezér Gimn., Jászberény | 19,5 | 23 | 19 | 27 | 88,5 |
105. cs. | Radnóti M., Szeged | 23,0 | 13 | 27 | 23 | 86,0 |
106. cs. | Virágh G., Kunszentmiklós | 14,5 | 6 | 3 | 0 | 23,5 |
107. cs. | Veres Pálné Gimn., Bp. | 22,0 | 4 | 17 | 6 | 49,0 |
108. cs. | Boronkay Gy. Gimn., Vác | 23,5 | 20 | 32 | 15 | 90,5 |
109. cs. | Boronkay Gy. Gimn., Vác | 17,5 | 8 | 20 | 5 | 50,5 |
A maximális elérthető összpontszám: 150 pont volt.
A részpontszámok:
csapat | földrajz | kémia | biológia | fizika | összesen | |
---|---|---|---|---|---|---|
16. cs. | Radnóti Miklós Gimn., Szeged | 28,0 | 27 | 32 | 30 | 117,0 |
81. cs. | Batthyány Lajos Gimn., Nagykan. | 29,0 | 30 | 32 | 15 | 106,0 |
62. cs. | Radnóti M. Gimn., Szeged | 19,5 | 22 | 33 | 28 | 102,5 |
43. cs. | Radnóti M. Gimn., Szeged | 19,0 | 22 | 32 | 28 | 101,0 |
33. cs. | Radnóti M. Gimn., Szeged | 22,5 | 29 | 29 | 20 | 100,5 |
1. cs. | Pápai Ref. Gimn., Pápa | 24,5 | 18 | 23 | 31 | 96,5 |
41. cs. | Fazekas Gimn., Bp. | 24,5 | 21 | 27 | 23 | 95,5 |
38. cs. | Vörösmarty Gimn., Érd | 30,5 | 19 | 30 | 15 | 94,5 |
27. cs. | III. Béla Gimn., Baja | 18,0 | 25 | 27 | 24 | 94,0 |
23. cs. | Dobó István Gimn., Eger | 19,5 | 22 | 27 | 25 | 93,5 |
36. cs. | Türr I. Gimn., Pápa | 27,5 | 21 | 20 | 22 | 90,5 |
108. cs. | Boronkay Gy., Gimn., Vác | 23,5 | 20 | 32 | 15 | 90,5 |
19. cs. | Berze Nagy János Gimn., Gyöngyös | 23,0 | 15 | 29 | 23 | 90,0 |
65. cs. | III. Béla Gimn., Baja | 19,00 | 12 | 35 | 24 | 90,0 |
104. cs. | Lehel Vezér Gimn., Jászberény | 19,5 | 23 | 19 | 27 | 88,5 |
29. cs. | Mindszenty J. Gimn., Zalaegerszeg | 25,5 | 14 | 26 | 22 | 87,5 |
105. cs. | Radnóti M., Szeged | 23,0 | 13 | 27 | 23 | 86,0 |
55. cs. | Bethlen G. Gimn. Hódmezővh. | 20,0 | 28 | 12 | 24 | 84,0 |
18. cs. | Bányai Júlia Gimn., Kecskemét | 17,5 | 7 | 30 | 26 | 80,5 |
101. cs. | Berze N. J. Gimn., Gyöngyös | 27,0 | 8 | 28 | 16 | 79,0 |
Jó felkészülést és sok sikert kívánunk a döntőn való részvételhez!
Juhász Nagy Ágnes | Dr. Radnóti Katalin |
igazgató TIT Stúdió Egyesület |
főiskolai tanár ELTE TTK a zsűri elnöke |
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata
„A természettudományok tanárának nemcsak természettudományi ismereteket kell adnia, hanem azt is meg kell értetnie, mi a modern természettudomány jelentősége az emberiség történetében. Az ember sokféle kulccsal próbálta megnyitni a természetet, de a modern természettudomány az első, amely valóban nyit is.”
Németh László
Az információáradat korszakában élünk. Az ismeretek bősége, amelyekhez az ember élete során jut, óriási mértékben nő. Napjainkra az iskola már nem tud egész életre elegendő ismeretet és szakértelmet nyújtani. Az oktatási intézmények legfontosabb feladata az, hogy a diákokat megtanítsa tanulni. Alapvető és általános elveket kell számukra megtanítani, fő hangsúlyt helyezve az ismeretek rendszerezésére, strukturálására. Lényeges szerepe van a mindennapi életben fontos ismeretek elsajátításának is, amelyek segítségével tudnak majd tájékozódni a természeti és a társadalmi környezetükben. Segíteni kell a diákokat abban is, hogy kreativitásuk megnyilvánulhasson, melyhez kiváló lehetőséget teremtenek a különböző tanulmányi, tehetséggondozó versenyek, vetélkedők.
Az emberiség fontos kérdései, így a természettudományos jelenségek, eredmények sohasem külön fizikai, biológia, kémiai stb. problémaként jelentkeznek, hanem az előbbi folyamatok egymásra hatásaként jönnek létre. Míg az iskolában nemegyszer mereven, egymástól elszigetelt tantárgyanként foglalkozunk ezekkel a kérdésekkel; a tehetséggondozó versenyek alapvető célkitűzése: a természettudományos tantárgyak tanulása során megszerzett ismeretek integrálása.
A széles körű természettudományos ismeretterjesztő tevékenységéről ismert budapesti TIT Stúdió Egyesület 1984-ben új országos programot indított középiskolások részére. A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő olyan érdeklődést váltott ki, hogy azóta minden évben megrendezésre került. A vetélkedő céljaira és szellemiségére nagy hatást gyakorolt a Marx György akadémikus által – az 1970-es években – irányított „A természettudományok integrált oktatása” című akadémiai program és kísérlet; valamint az ebben részt vevő középiskolák részére Gyöngyösön szervezett a „Természet egysége” diák-tanár tábor.
A Bugát Vetélkedő kimunkálásában szakmai segítséget nyújtott Marx György akadémikus, Vida Gábor akadémikus, Gánti Tibor professzor, Sükösd Csaba fizikus, egyetemi oktató, Kiss Lajos gyöngyösi középiskolai tanár és Juhász Nagy Ágnes biológus, a TIT Stúdió Egyesület akkori igazgatóhelyettese. Az új típusú középiskolai verseny társrendezői feladatai ellátására a TIT Stúdió felkérte az MTA programban is közreműködött két gyöngyösi intézményt: a természettudományos tantárgyakat magas szinten oktató és a tehetséggondozó tevékenységéről elismert Berze Nagy János Gimnáziumot és a Mátra Művelődési Központot; valamint a Természet Világa c. folyóirat szerkesztőségét.
A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célja:
- a modern természettudományos világkép és az egységes természetszemlélet kialakítása,
- a komplex természettudományos gondolkodás megerősítése,
- a diák-kutatótevékenység összehangolása az iskolai oktató-nevelő tevékenységgel,
- a környezettudatos szemléletformálás és magatartás kialakítása,
- szolgálja a tehetségkutatást és a tehetséggondozást, és nem utolsó sorban a kiemelkedő tudással rendelkező fiatalok elismerését.
A Bugát verseny témakörei évente változnak. Az első években különböző tudományos kérdések komplex „megközelítése” köré szerveződött a vetélkedő. Például „A kozmikus energia áramlása”; „Az anyag szerveződése”; „Kölcsönhatások mint rendszerszervező erők”; „Egyensúly – stabilitás – instabilitás”; „Az evolúció” stb. Napjainkra előtérbe kerültek a sokakat érdeklő átfogó témakörök, például „Elhagytuk a Földet”; „Életesélyek a XXI. században”; „A tudomány társadalmi hatása az emberiség történetében”; „Hétköznapok tudománya”; „Magyarok a természettudományos kutatás élvonalában” stb.
Az országos középiskolai vetélkedő elmúlt negyedszázada alatt a diákrendezvénynek rangos hagyományai alakultak ki. Az évente 400–600 diákot „megmozgató” vetélkedőnek sajátos hangulata van. A résztvevő közel 100 középiskolát 3–3 fős csapatok (iskolánként max. 5 csapat) képviselik az ország szinte minden megyéjéből. A versenyre való felkészülést segíti a versenyfelhívásban megadott irodalomjegyzék, valamint az Internet nyújtotta friss információk. A diákok kutatótevékenységük során számíthatnak felsőfokú oktatási intézmények, kutatóhelyek, könyvtárak, múzeumok, környezetvédelmi oktatóközpontok stb. támogatására is. A TIT Stúdió 2000-ben kiadványt jelentetett meg az országos természetismereti vetélkedő 17 évi tapasztalatait összegezve „Környezeti nevelés – tehetséggondozás” címmel. A kiadványból kaptak a résztvevő középiskolák, pedagógiai intézetek, tanárképző főiskolák, civil tanári egyesületek, önkormányzatok, főhatóságok.
Az Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő háromfordulós. Budapesten, a tavaszi szünetben megrendezésre kerülő országos elődöntőn háromórás írásbeli feladatot oldanak meg a csapatok. Az elért pontszám alapján max. 20 csapat kerül a középdöntőbe és 10 csapat az országos döntőbe, melyek a Mátrában (Gyöngyös – Mátrafüred) 3 napos tábor keretében kerülnek megrendezésre. A vetélkedő csapatok érdeklődő nagyközönség jelenlétében a szakmai zsűri pontozása mellett adnak számot tudásukról (írásbeli és szóbeli fordulók, laboratóriumi gyakorlatok, számítástechnikai szimulációs feladatok és terepgyakorlat keretében). A döntőbe kerülő csapatok bemutatják a vetélkedő témaköréhez kapcsolódó, saját kísérletező tevékenységüket illusztráló ún. „hozománydolgozataikat”, kutatási naplókat is. A zsűri véleménye alapján a legizgalmasabb beszámolókból a Természet Világa c. folyóirat közöl részleteket. Az országos döntőre tudósok, kutatóműhelyek vezetői is meghívást kapnak, akik a vetélkedő témaköréhez kapcsolódva előadásokat tartanak. Az első három helyezett csapat tagjai értékes tárgyjutalmakat, a IV–V. csapat tagjai értékes könyvjutalmakat nyernek el. A vetélkedőt széles körű médiafigyelem kíséri: napilapok, szaklapok; televízió- és rádióműsorok.
A vetélkedő szakmai zsűrijének tagjai – a kezdetektől – az ELTE oktatói. A vetélkedő zsűrijének tagjai: dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár, a zsűri elnöke; dr. Juhász András egyetemi docens, Makádi Mariann főiskolai docens, dr. Munkácsy Katalin főiskolai docens, dr. Róka András főiskolai docens és dr. Szerényi Gábor középiskolai tanár (Vörösmarty Gimnázium, Érd).
A Bugát Pál Középiskolai Vetélkedő az Oktatási és Kulturális Minisztérium és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Zöld Forrás Pályázata által elismert és támogatott országos középiskolai diákverseny. A vetélkedő megvalósítását a kezdetektől támogatja Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata, Gyöngyös Város Önkormányzata, a Bugát-Richter Alapítvány, a Mátra Szakképző Iskola és a Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.
A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő szervezői céljuknak tekintik, hogy az elkövetkező években is megőrizzék az országos középiskolai diákverseny hagyományos, baráti szellemét; bátorítsák a tehetséges diákokat az önálló kutatási tevékenység végzésére; és elismerést szerezzenek a vetélkedő középiskoláknak – megköszönve a felkészítő tanárok áldozatos munkáját.
Budapest, 2008. augusztus 21.
Juhász Nagy Ágnes | Dr. Radnóti Katalin |
igazgató TIT Stúdió Egyesület |
főiskolai tanár ELTE TTK a zsűri elnöke |