Versenyek – 2007

 

Pályázati felhívás

Bugát Pál

az Oktatási és Kulturális Minisztérium által támogatott tanulmányi versenyre

a Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedőben való részvételre
2007/2008. tanév

A vetélkedő meghirdetői:

TIT Stúdió Egyesület (Budapest)

Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös)

Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös).

„A természettudományok tanárának nemcsak természettudományi ismereteket kell adnia, hanem azt is meg kell értetnie, mi a modern természettudomány jelentősége az emberiség történetében. Az ember sokféle kulccsal próbálta meg nyitni a természetet, de a modern természettudomány az első, amely valóban nyit is. Az egyetlen világmagyarázat, amely nem a mítosz vagy művészeti vízió laza összefüggését teremti meg a dolgok közt, hanem az egész természetet egyetlen, minden részletre kiterjedő egységes fogalmi hálóval magyarázza. A természettudomány az ember legtökéletesebb mítosza. Végül ez az, amelynek a legnagyobb gyakorlati következményei vannak; a természettudomány mögött ott jár egyre hatalmasabb alkotásaival a technika, az emberi lét egyik legnagyobb formálója.”

Németh László

A 25. alkalommal megrendezésre kerülő Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése: a résztvevő diákok képesek legyenek a tudományos ismeretek és eredmények komplex megismerésére, a természet és a társadalom jelenségeinek közös szemlélésére; az élő és az épített környezet jelenségeiről való környezettudatos gondolkodásra és az aktív környezet-természetvédő magatartásra.

A vetélkedő témaköre: Anyagok a mindennapokban

Az anyagtudomány korunk egyik legdinamikusabban fejlődő tudományterülete, köszönhetően a rendkívüli jelentőségű gyakorlati alkalmazásoknak, valamint a számos tudományágra kiterjedő interdiszciplináris jellegének. Az egyik legfontosabb alkalmazási területként említhetjük a félvezető ipart, amelynek fejlődése napjaink számítástechnikai forradalmához vezetett.

Az anyagtudomány elvi alapjául elsősorban az atomok, molekulák és szilárdtestek megismerése szolgált. Ez a jó elvi alapozottság tette lehetővé, hogy az anyagok tulajdonságai ma már szinte mérnöki pontossággal tervezhetővé váltak. Alapvető szemléletváltást indítottak el gondolkodásunkban és az emberi fantázia számára új, a korábbinál sokkal tágabb lehetőségeket kínálnak. Segítik az emberiség törekvéseit: a nyersanyagokkal történő takarékosabb gazdálkodást, a mind mechanikai, mind kémiai szempontból tartósabb, megbízhatóbb szerkezeti anyagok előállítását. Az egyre nagyobb figyelmet követelő nanotechnológia gyakorlati alkalmazásai nem csak a „különlegességek” körében keresendők, új lehetőségeket teremtenek a nagy mennyiségben termelt szerkezeti anyagok megújítására is.

A felkészülés során célszerű elgondolkozni a következő kérdéseken:

Hogyan ismerték meg az anyag szerkezetét? Milyen elképzelések uralkodtak a régebbi korokban az anyagról? Milyen szerepe volt az alkimistáknak az anyag megismerésében? Valóra vált-e napjainkra az alkimisták álma az elemek átalakításával kapcsolatban? Milyen tulajdonságaik lehetnek az egyes részecskéknek és melyek a kifejezetten halmaztulajdonságok? Milyen anyagra jellemző állandók vannak és ezek milyen kapcsolatban állnak a szerkezettel? Milyen módszerekkel vizsgálhatók az anyagok különböző tulajdonságai? Milyen új anyagokat állított elő az ember, melyek nem léteztek a természetben? Ezek milyen környezeti problémákat vetnek fel? Mik az élő és az élettelen anyag jellemzői?

Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során ne csak megtanulják, hanem gondolják is át az anyagokkal és azok átalakításával kapcsolatos lényeges folyamatokat, melyekhez használják fel középiskolai kémia, biológiai, fizikai és természetesen földrajzi ismereteiket is. Hogyan befolyásolta a Föld arculatát és élővilágát a jelen korunkra jellemző anyagok megjelenése? Milyenek a kilátásaink a jövőt illetően? Járjanak nyitott szemmel a világban és vegyenek észre minél több érdekes jelenséget, vessenek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzanak megmagyarázni, illetve megválaszolni azokat ismereteik segítségével!

Továbbá kérjük, hogy minden csapat készítsen két fényképet a témával kapcsolatban, melyet CD-n hozzanak magukkal az elődöntőre. A képek mellé készüljön rövid (fél oldalas) ismertető is arról, hogy mit ábrázol a kép. Továbbá jelöljék meg iskolájukat, felkészítő tanáraik nevét és természetesen a csapattagok nevét. A legjobb képekből kiállítást szervezünk.

Ajánlott irodalom:

A középiskolai fizika, kémia, biológia és földrajz tankönyvek.

A Természet Világa és az Élet és Tudomány folyóiratok témához illeszkedő cikkei.

A témával kapcsolatos fellelhető internetes források.

Várjuk mindazon középiskolai diákok jelentkezését, akik komplex természettudományos ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia és a földrajz területéről és felelősen gondolkodnak az élő és épített környezet jelenségeiről és folyamatairól. A versenyen a középiskolák 9–12. osztályos tanulóiból álló 3 fős csapatok vehetnek részt. Iskolánként max. 5 csapat nevezhet.

A verseny kétfordulós:

I. forduló. Az országos elődöntőre 2008 tavaszi szünetében (március) kerül sor Budapesten. Ezen a fordulón a csapatok írásbeli feladatokat oldanak meg. Az elődöntő eredményéről minden csapat értesítést kap 2008. április végéig. Az országos elődöntőből a legtöbb pontszámot elért 20 csapat jut az országos döntőbe.

II. forduló. Az országos döntőbe jutó csapatok 2008. augusztus 21–23. között találkoznak Gyöngyösön. A középdöntőbe jutó csapatoktól – külön elbírálandó feladatként – kb. 4 gépelt oldalnyi, önálló tudományos ill. tudománytörténeti munkát kérünk. A dolgozatok tárgya szabadon választható, de a vetélkedő témájához kell kapcsolódjék. A döntő részei: írásbeli, szóbeli, terepgyakorlat, laboratóriumi és számítástechnikai gyakorlatok. Az országos döntő pontos időpontjáról és a programról a szervezők értesítik az iskolákat és a versenyzőket.

A jelentkezés módja:

A nevezés a TIT Stúdió Egyesület jelentkezési lapján történik – feltüntetve az iskola nevét, címét, a csapattagok, továbbá a felkészítő tanárok nevét, címét.

A jelentkezési lap megküldendő postán, faxon vagy e-mailben a TIT Stúdió Egyesület részére.

Nevezési díj: nincs

Jelentkezési határidő: 2008. január 15.

Cím: TIT Stúdió Egyesület, 1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.
Bukta Eszter versenytitkár részére

Tel: (1)385-0514, (1)466-9019, fax: (1)385-0414

Internet: www.tit.hu

e-mail: info@tit.hu

A Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő anyaga megjelenik az interneten a TIT Stúdió Egyesület honlapján, valamint a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola honlapján.

Jó munkát és sikeres felkészülést kívánunk versenyzőinknek és tanáraiknak!

Juhász Nagy Ágnes sk. Dr. Radnóti Katalin sk.
igazgató
TIT Stúdió Egyesület
főiskolai tanár
ELTE TTK
a zsűri elnöke

A vetélkedő fő támogatói:

Oktatási és Kulturális Minisztérium

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium


Vissza a lap tetejére

Beszámoló a Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő megrendezéséről
2006/2007.

Ebben a tanévben 24. alkalommal hirdette meg a tudományos ismeretterjesztő és tehetséggondozó tevékenységéről ismert TIT Stúdió Egyesület – és az együttműködő partnerszervezetek, a természettudományos tehetséggondozó programjairól méltán elismert Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola, valamint a Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös) – a Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedőt. Az országos diákverseny tematikája a NAT „Ember a természetben” műveltségi területhez kapcsolódik. A vetélkedő ez évi témaköre: „Utazás a Föld körül” volt.

Az elmúlt több mint két évtized alatt a vetélkedőnek rangos hagyományai alakultak ki. Az évente ~ 600–800 diákot „megmozgató” versenynek sajátos hangulata van.

A vetélkedő célja: a természet jelenségeit komplex módon láttatva segítse elő a középiskolás diákok természettudományos ismereteinek bővítését; szolgálja a tehetségkutatást, a tehetséggondozást és nem utolsó sorban a kiemelkedő tudással rendelkező fiatalok elismerését. A középiskolák (gimnáziumok, szakközépiskolák és szakiskolák) 3–3 fős csapatokkal képviseltették magukat az idén is az ország minden tájáról. Az országos verseny megrendezésének kezdetétől fogva alapvetőnek tartották a szervezők az egyéni munka mellett a csapatmunka megkedveltetését is.

A középiskolai vetélkedő első fordulóján, az országos elődöntőn, mely hagyományosan a tavaszi szünetben – április 5-én került megrendezésre, közel 400 versenyző írta meg a döntőre való válogatás alapjául szolgáló 3 órás írásbeli dolgozatot a TIT Stúdió Bocskai úti épületében. Közülük került ki az a 60 diák (húsz csapat), akik az augusztus 21–23. között Gyöngyösön ill. Mátrafüreden megrendezett három napos országos döntőn mérhették össze tudásukat. Az országos középiskolai természetismereti műveltségi vetélkedő a diákok és a felkészítő tanárok együttgondolkodásán alapuló egyéni és csoportos felkészülést jelentett a versenyzőknek. A felkészülést segítették – az ajánlott szakirodalmon, a kiküldött szakmai anyagokon túl – helyi környezetvédelmi oktatóközpontok, kutatóintézetek, nemzeti parkok, zöld civil és tanári egyesületek, önkormányzatok is. A vetélkedő alkalmat adott a diákoknak, hogy a középiskolai kémiai, biológiai, fizikai, földrajzi, valamint a környezet-természetvédelmi ismereteiket komplex módon alkalmazzák.

Az országos elődöntő írásbeli feladatait a vetélkedő zsűritagjai, oktatók, kutatók állították össze, figyelembe véve, hogy a feladatok a „mindennapi élet” szemszögéből láthassák az iskolából és az ajánlott szakirodalomból elsajátított ismereteket. Az elődöntő írásbeli feladatainak megoldását a zsűri tagjai, oktatók értékelték. A versenyző csapatok az elődöntőben maximum 160 pontot érhettek el. Az országos elődöntőn elért pontszámokról, helyezésekről a részt vevő iskolák értesítést kaptak. Az eredmények megtekinthetők a TIT Stúdió Egyesület honlapján. Itt olvashatók az országos elődöntő írásbeli kérdései is.

2007. augusztus 21–23. között került sor az országos döntőre 3 napos táborozás keretében Gyöngyösön, ill. Mátrafüreden. Az előző évekhez hasonlóan a döntő első napján zajlott az írásbeli forduló, majd a témához kapcsolódva két tudományos ismeretterjesztő előadáson illetve konzultációs beszélgetésen vettek részt a versenyzők. Az első előadás az „A Föld mint űrhajó felfedezése” címmel adott áttekintést a newtoni fizika kialakulásáról, mely megteremtette napjaink közlekedésének elméleti alapjait. A második előadás biológiai témájú volt „Az evolúciós gondolat történetéből – egy kicsit más szemszögből” címmel.

Másnap délelőtt a laboratóriumi gyakorlaton és informatikai feladatok megoldásán vettek részt a diákok, délután terepgyakorlatokon és tanösvényi foglalkozáson mérték össze tudásukat. Este a zsűri tagjai ismertették a feladatok helyes megoldásait és az írásbeli és a gyakorlati fordulókon nyújtott tanulói teljesítményekkel kapcsolatos tapasztalataikat. Az idén ötödik alkalommal szerepelt földrajzi jellegű feladatsor is az írásbelin. Ezt a hagyományt a jövőben is folytatni kívánjuk. Az írásbeli feladatok mind a négy részére 30–30, összesen 120 pontot, míg az informatikai és a laboratóriumi feladatokra 50–50 pontot szerezhettek a csapatok. (A döntő legizgalmasabb feladatai az egyesületi honlapon olvashatók.)

Az utolsó versenynap délelőttjén a hagyományos szóbeli fordulóra került sor Szerényi Gábor zsűritag vezetésével. A verseny résztvevői fegyelmezettek voltak, végig kiválóan teljesítve az előírt feladatokat. Élvezetesek és egyben tanulságosak is voltak az egyes kérdések, melyek értékelése után minden esetben megmondtuk a helyes válaszokat is. A tavalyi évhez hasonlóan a szóbeli forduló két részben zajlott. Az első részben versenyben volt az összes csapat, és csak ennek legvégén derült az ki, hogy melyik az a három csapat, akik a legmagasabb pontszámot elérve megkaphatják a döntő kérdést, mely idén a következő volt: Milyennek képzelitek el a közlekedést 100 év múlva?

A hagyományoknak megfelelően a kutatási naplók is szoros kapcsolatban voltak a vetélkedő idei témájával. A versenyző csapatok többsége igényes és szakmailag is megfelelő dolgozatokat készített. A következő főbb témákkal foglalkoztak a csapatok:

Az első három helyezett csapat személyenkénti tárgyjutalmait hagyományosan a TIT Stúdió Egyesület biztosította. A 4. helyezett csapat a Mátra Művelődési Központ, az 5. a Berze Nagy János Gimnázium könyvjutalmait kapták. Továbbá a TIT Stúdió Egyesület jutalmazta az öt legjobb hozománydolgozatot készítő csapatot is, fejenként 1000–1000 Ft-os könyvutalvánnyal, valamint a felkészítő tanárokat az Öveges József munkásságát bemutató CD-vel.

A BUGÁT PÁL XXIV. ORSZÁGOS KÖZÉPISKOLAI TERMÉSZETISMERETI VETÉLKEDŐ
döntőjének eredményei

Mátrafüred – Gyöngyös, 2007. augusztus

I. helyezett

Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 211 pont

Csapattagok: Farkas Tamás, Leprán Ádám, Sárkány Lőrinc

Felkészítő tanárok: Bán Sándor, Mező Tamás

II. helyezett

Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 203 pont

Csapattagok: Albert Zsófia, Kószó Bence, Papp Csaba

Felkészítő tanárok: Bán Sándor, Gál Béla

III. helyezett

Bethlen Gábor Református Gimnázium (Hódmezővásárhely) – 192,5 pont

Csapattagok: Pósa László, Kozák Gábor, Nádasdi Bernadett

Felkészítő tanárok: Bereczné Szép Ilona Tünde, Ferenci Richárdné, Berecz János

IV. helyezett

Bányai Júlia Gimnázium (Kecskemét) – 178,5 pont

Csapattagok: Garaczi Tamás, Király Enikő, Vajda Ágnes Krisztina

Felkészítő tanár: dr. Kiss Árpádné

V. helyezett

Széchenyi István Gimnázium (Dunaújváros) – 177,5 pont

Csapattagok: Gucsi Erika, Boburin Róbert, Kárász Tamás

VI. helyezett

Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) – 173,5 pont

Csapattagok: Fehér Ágnes, Kiss Alexandra, Vajna Szabolcs

Felkészítő tanárok: Ombódiné Madai Judit, Illés Sándor, Illésné Törő Melinda, Kiss Miklós

VII. helyezett

III. Béla Gimnázium (Baja) – 171,5 pont

Csapattagok: Tálas László, Tóth Tamás, Tolnai Bernadett

Felkészítő tanárok: Schleicherné Kertész Farkas Bernadett, dr. Szkladányi András

Batthyány Lajos Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola (Nagykanizsa) – 171,5 pont

Csapattagok: Fábián Dóra, Söveges Bianka, Puskár Máté

Felkészítő tanár: Martonné Pálfalvi Katalin

VIII. helyezett

Lehel Vezér Gimnázium (Jászberény) – 167 pont

Csapattagok: Agócs Attila, Bárczi Barbara, Karácsony Gábor

Felkészítő tanárok: Csörgő Terézia, Szemánné Barkóczi Judit, Bordásné Fábián Nikolett, Nagy Tibor

IX. helyezett

Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 165,5 pont

Csapattagok: Szebeni Áron, Molnár Tamás, Király András

Felkészítő tanár: Bán Sándor

X. helyezett

III. Béla Gimnázium (Baja) – 151 pont

Csapattagok: Kovács Gergely, Pencz Borbála, Takács Hedvig

Felkészítő tanárok: Mezeiné dr. Kopasz Mária, Karagity István

XI. helyezett

Pápai Református Kollégium Gimnáziuma (Pápa) – 145,5 pont

Csapattagok: Bata Barbara, Mádai Valentina, Aczél Gergely

Felkészítő tanár: Somoriné Németh Alíz

XII. helyezett

Széchenyi István Gimnázium (Dunaújváros) – 142,5 pont

Csapattagok: Szili Viktor, Varga Róbert, Németh Zoltán

Felkészítő tanár: Zloch Istvánné

XIII. helyezett

Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium (Zalaegerszeg) – 137 pont

Csapattagok: Osadczuk András, Szekér Péter, Tóth Zsolt

Felkészítő tanárok: Menyhárt László, dr. Tóth Tihamérné

XIV. helyezett

Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) – 132 pont

Csapattagok: Tiszóczki Ádám, Kovács Bence, Grizner Enikő

Felkészítő tanárok: Molnárné Borbás Katalin, Illés Sándor, Illésné Törő Melinda, Komenczi Bertalanné

XV. helyezett

Bethlen Gábor Református Gimnázium (Hódmezővásárhely) – 131,5 pont

Csapattagok: Láda Gergő, Tóth Tamás, Molnár Géza

Felkészítő tanárok: Bereczné Szép Ilona Tünde, Berecz János, Jóriné Csölle Henrietta

XVI. helyezett

Bethlen Gábor Református Gimnázium (Hódmezővásárhely) – 122,5 pont

Csapattagok: Szabó Balázs, Tóth Norbert, Lehoczky Annamária

Felkészítő tanárok: Jóriné Csölle Henrietta, Bereczné Szép Ilona Tünde

XVII. helyezett

III. Béla Gimnázium (Baja) – 109,5 pont

Csapattagok: Kollár Iván, Maros Teodor

Felkészítő tanárok: Jaloveczkiné Pauk Eszter, dr. Szkladányi András, Mezeiné dr. Kopasz Mária

A Bugát zsűri tagjai: dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár ELTE (fizika) a zsűri elnöke, dr. Juhász András egyetemi docens ELTE (fizika), Makádi Mariann főiskolai docens ELTE (földrajz), Dr. Munkácsy Katalin főiskolai docens ELTE (számítástechnika), dr. Róka András főiskolai docens ELTE (kémia és laboratóriumi gyakorlat) és dr. Szerényi Gábor középiskolai tanár (biológia).

A Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő fő támogatója az Oktatási és Kulturális Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium volt.


Vissza a lap tetejére

MEGHÍVÓ

Bugát Pál

A Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Vetélkedő döntőjére

2007. augusztus 21–23.

Mátrafüred – Gyöngyös

A vetélkedő meghirdetői:

TIT Stúdió Egyesület, Budapest

Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola, Gyöngyös

Mátra Művelődési Központ, Gyöngyös

A rendezvény helyszínei:

Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola, Gyöngyös, Kossuth u. 33.

Vadas Jenő Erdészeti Szakközépiskola, Mátrafüred, Erdész u. 1.

PROGRAM

Augusztus 21. (kedd)

9:00 – 11:00 Beérkezés, regisztráció, a "kutatási naplók" leadása a Vadas Jenő Erdészeti Szakközépiskolában (Mátrafüred, Erdész u. 1.)
11:30 – 12:45 Ebéd
13:00 – 16:00 Írásbeli forduló
16:30 – 18:30 A vetélkedő megnyitása

Üdvözlés: Juhász Nagy Ágnes, a TIT Stúdió Egyesület igazgatója

Megnyitó: Hiesz György, Gyöngyös város polgármestere

Előadások

A Föld mint űrhajó felfedezése”, Dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár, ELTE TTK Fizikai Intézet, a zsűri elnöke

Az evolúciós gondolat történetéről – egy kicsit más szemszögből”, Dr. Szerényi Gábor gimnáziumi tanár, Vörösmarty Gimnázium (Érd), a zsűri tagja

19:00 – 20:00 Vacsora

Augusztus 22. (szerda)

7:30 – 8:15 Reggeli
8:20 – 8:50 Utazás Gyöngyösre, a Berze Nagy János Gimnáziumba
8:50 – 9:00 Koszorúzás Bugát Pál emléktáblájánál a Berze Nagy János Gimnáziumban
9:00 – 10:40 Számítástechnikai gyakorlat, vezeti: Dr. Munkácsy Katalin főiskolai docens, ELTE TTK, a zsűri tagja
11:00 – 12:30 Laboratóriumi gyakorlat, vezeti: Dr. Róka András főiskolai docens, ELTE TTK, a zsűri tagja
12:45 – 13:00 Visszautazás Mátrafüredre
13:00 – 13:45 Ebéd
14:00 – 18:00 Terepgyakorlat a Mátrában, vezeti: Molnár Tamás biológia tanár, igazgatóhelyettes, Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola
19:00 – 19:30 Vacsora
20:00 – Az írásbeli és gyakorlati versenyfeladatok értékelése a zsűritagok részvételével

Augusztus 23. (csütörtök)

7:30 – 8:15 Reggeli
8:20 – 9:00 Utazás Gyöngyösre
9:00 – 12:00 Szóbeli verseny, vezeti: Dr. Szerényi Gábor gimnáziumi tanár, Vörösmarty Gimnázium (Érd), a zsűri tagja
12:30 – Eredményhirdetés és díjkiosztás, Dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár, ELTE TTK, a zsűri elnöke

A zsűri tagjai:

Dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár, ELTE TTK, a zsűri elnöke

Dr. Juhász András egyetemi docens, ELTE TTK

Makádi Mariann főiskolai docens, ELTE TTK

Dr. Munkácsy Katalin főiskolai docens, ELTE TTK

Dr. Róka András főiskolai docens, ELTE TTK

Dr. Szerényi Gábor középiskolai tanár, Vörösmarty Gimnázium (Érd)

Versenytitkárok:

Bukta Eszter munkatárs, TIT Stúdió Egyesület

Illésné Törő Melinda középiskolai tanár, Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola

Mérai Annamária szakelőadó, Mátra Művelődési Központ

A rendezvény támogatói:

Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Oktatási és Kulturális minisztérium

Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata

Gyöngyös Város Önkormányzata

Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Rt.

Információ:

TIT Stúdió Egyesület

tel.: (06-1) 466-9019

www.tit.hu

e-mail: info@tit.hu


Vissza a lap tetejére

A Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő elődöntőjének eredménye

1. helyezett: Batthyány L. Gimn., Nagykanizsa (14. cs.) 127,5 pont

2. helyezett: Bethlen G. Ref. G., Hódmezővásárhely (17. cs.) 119,0 pont

3. helyezett: Bethlen G. Ref. G., Hódmezővásárhely (7. cs.) 117,5 pont

4. helyezett: Pápai Ref. Koll. G., Pápa (38. cs.) 110,0 pont

5. helyezett: Radnóti M. Kísérleti G., Szeged (81. cs.) 109,5 pont

6. helyezett: Berze N. J. G., Gyöngyös (16. cs.) 109,0 pont

7. helyezett: Radnóti M. Kísérleti G., Szeged    (42. cs.) 108,5 pont

8. helyezett: Lehel Vezér G., Jászberény    (3 3. cs.) 101,0 pont

9. helyezett: III. Béla G., Baja (108. cs.) 100,5 pont

10. helyezett: Radnóti M. Kísérleti G., Szeged (111. cs.) 100,0 pont

11. helyezett: Széchenyi I. G., Dunaújváros (45. cs.)    98,5 pont

12. helyezett: Széchenyi I. G., Dunaújváros (83. cs.) 93,0 pont

13. helyezett: III. Béla G., Baja (18. cs.) 88,0 pont

14-15. helyezett: Berze N. J. G., Gyöngyös (64. cs.) 87,0 pont

14-15. helyezett: III. Béla G., Baja (117. cs.) 87,0 pont

16. helyezett: Türr I. G., Pápa    (49. cs.)    85,0 pont

17. helyezett: Mindszenty J. G., Zalaegerszeg (35. cs.) 82,5 pont

18. helyezett: III. Béla G., Baja (94. cs.) 82,0 pont

19. helyezett: Bethlen G. Ref. G., Hódmezővásárhely (65. cs.) 81,0 pont

20-22. helyezett: Bányai J. G., Kecskemét (15. cs.) 79,0 pont

20-22. helyezett: Ciszterci Szent I. G., Székesfehérvár (20. cs.) 79,0 pont

20-22. helyezett: Radnóti M., Kísérleti G., Szeged (99. cs.) 79,0 pont


Vissza a lap tetejére

A Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő elődöntőjének (2007. április 5.) feladatai


Vissza a lap tetejére

 

FELHÍVÁS

Bugát Pál

az Oktatási Minisztérium által támogatott

Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedőre
2006/2007 tanév

A vetélkedő meghirdetői:

A TIT Stúdió Egyesület (Budapest), a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) és a Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös).

A 24. alkalommal megrendezendő Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése: a résztvevő diákok képesek legyenek a tudományos ismeretek és eredmények komplex megismerésére, a természet és a társadalom jelenségeinek közös szemlélésére.

A vetélkedő témaköre: Utazás a Föld körül

Az utazás, a közlekedés mindennapjaink fontos eszközévé vált. Az ezen a területen bekövetkező változások szinte minden embert érintő, a nemzetgazdaságokat, a környezetet és a politikát is befolyásoló tényezők napjainkban. A közlekedés személyek vagy tárgyak mozgását jelenti. A közlekedés egyik célja a szállítás, amikor egy közlekedési eszköz segítségével embereket vagy árut, vagy szállító vezetékek segítségével energiát, energiahordozókat, információs jeleket meghatározott helyre továbbítanak.

Az emberek mindig is szerettek utazni, a civilizáció egyik alappillére a közlekedés. A Föld polgárainak életében kulcsfontosságú szerepet játszik a közlekedés, hiszen embermilliók számára teszi lehetővé azt, hogy a Földön bárhova eljussanak, illetve szállítsanak.

A közlekedés, a hírközlés, a kommunikáció nem korunk találmánya. A nomád népek állataikkal több ezer kilométert gyalogoltak. Az ismeretek így a vándorló népekkel együtt, keresztül-kasul bejárták a földet. A primitív törzsek között már árucsere folyt, megindult a kereskedelem.

A felkészülés során célszerű elgondolkozni a következő kérdéseken:

Közlekedés régen és ma. A közlekedés feltételei, szabályai, a közlekedés biztonsága, a közlekedés ára. A GPS mai és lehetséges jövőbeli szerepe az emberiség életében. Mennyi idő alatt utazhatjuk körül a Földet napjainkban, és ennek milyen hatásai lehetnek? Az emberi és az áruszállítás lehetőségei, annak környezeti hatásai. Milyen üzemanyagot használhatunk fel a közlekedéshez? Hogyan kerülhetnek egyes élőlények egyik helyről a másikra, és annak milyen hatásai lehetnek? Milyen anyagból készülnek és készültek régen a közlekedési eszközök? Hogyan változott az alakjuk, és miért? A városi közlekedés környezeti hatásai. Úthálózatok kialakítása és azok társadalmi, környezeti vonatkozásai.

Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során gondolják át az emberiség szempontjából a helyváltoztatás, a közlekedés lényeges folyamatait. Alkalmazzák a középiskolai kémiai, biológiai, fizikai, földrajzi, informatikai és környezetvédelmi ismereteiket! Kedves Versenyzők! Járjatok nyitott szemmel a világban és vegyetek észre minél több, a vetélkedő témájához kapcsolódó érdekes jelenséget; vessetek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzatok megmagyarázni ismereteitek segítségével!

Várjuk mindazon középiskolai diákok jelentkezését, akik komplex természettudományos ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia és a földrajz területéről, és felelősen gondolkodnak az élő és épített környezet jelenségeiről és folyamatairól. A versenyen a középiskolák 9–12. osztályos tanulóiból álló 3 fős csapatok vehetnek részt. Iskolánként max. 5 csapat nevezhet.

A jelentkezés módja:

A nevezés a TIT Stúdió Egyesület jelentkezési lapján történik – feltüntetve az iskola nevét, címét, a csapattagok, továbbá a felkészítő tanárok nevét. A jelentkezési lap megküldendő postán, faxon vagy e-mailben a TIT Stúdió Egyesület részére:

Cím: TIT Stúdió Egyesület, 1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.

Tel: (1)385-0514, (1)466-9019, fax: (1)385-0414

Internet: www.tit.hu

e-mail: info@tit.hu

A jelentkezés határideje: 2007. január 15.

Nevezési díj: nincs

A verseny kétfordulós:

I. forduló. Az országos elődöntőre 2007 tavaszi szünetében (április 5.) kerül sor Budapesten. Ezen a fordulón a résztvevők team-munkában írásbeli feladatokat oldanak meg. Az elődöntő eredményéről minden csapat értesítést kap 2007. május végéig.

II. forduló. Az országos döntőbe jutó csapatok 2007. augusztus 21–23. között találkoznak Gyöngyösön. A középdöntőbe jutó csapatoktól – külön elbírálandó feladatként – kb. 4 gépelt oldalnyi, önálló tudományos, illetve tudománytörténeti munkát kérünk. A dolgozatok tárgya szabadon választható, de a vetélkedő témájához kell kapcsolódjék. A döntő részei: írásbeli, szóbeli, terepgyakorlat és laboratóriumi gyakorlatok. A pontos időpontról és a programról a szervezők értesítik a versenyzőket.

A Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő anyaga megjelenik az interneten a TIT Stúdió Egyesület honlapján, valamint a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola honlapján.

A verseny ismeretanyaga, ajánlott irodalom:

A középiskolai fizika, kémia, biológia és földrajz tankönyvek.

Fazekas György – Szerényi Gábor: Biológia I.–II. Scolar Kiadó. Budapest. 2002.

Greguss Ferenc: Élhetetlen feltalálók, halhatatlan találmányok 1–2. Móra Kiadó. Budapest. 1986.

Horváth L.: Savas eső. Gondolat Kiadó. Budapest 1986.

Makádi Mariann – Taraczközi Attila: A Föld, amelyen élünk. Társadalomföldrajz. 10. évfolyam Mozaik Kiadó, Szeged, 2000.

Rózsahegyi Márta – Wajand Judit: Kémia itt, kémia ott, kémia mindenhol. Nemzeti Tankönyvkiadó, ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. 1995.

Schiller Róbert: A hidrogén ürügyén. Műszaki Könyvkiadó, Bp. 1987.

A Természet Világa és az Élet és Tudomány folyóiratok témához illeszkedő cikkei.

Különböző Internetes források, mint például:

Környezetünk, környezetvédelmi honlap

A Levegő Munkacsoport honlapja

A Körlánc Egyesület lapja

Magyar múzeumok honlapja

Közlekedési Múzeum honlapja

Sikeres felkészülést kívánunk a versenyzőknek!

Juhász Nagy Ágnes sk. Dr. Radnóti Katalin sk.
igazgató
TIT Stúdió Egyesület
főiskolai tanár
ELTE TTK
a zsűri elnöke

Vissza a lap tetejére