TIT Stúdió Egyesület (Budapest)
Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös)
Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös).
„A természettudományok tanárának nemcsak természettudományi ismereteket kell adnia, hanem azt is meg kell értetnie, mi a modern természettudomány jelentősége az emberiség történetében. Az ember sokféle kulccsal próbálta meg nyitni a természetet, de a modern természettudomány az első, amely valóban nyit is. Az egyetlen világmagyarázat, amely nem a mítosz vagy művészeti vízió laza összefüggését teremti meg a dolgok közt, hanem az egész természetet egyetlen, minden részletre kiterjedő egységes fogalmi hálóval magyarázza. A természettudomány az ember legtökéletesebb mítosza. Végül ez az, amelynek a legnagyobb gyakorlati következményei vannak; a természettudomány mögött ott jár egyre hatalmasabb alkotásaival a technika, az emberi lét egyik legnagyobb formálója.”
Németh László
A 25. alkalommal megrendezésre kerülő Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése: a résztvevő diákok képesek legyenek a tudományos ismeretek és eredmények komplex megismerésére, a természet és a társadalom jelenségeinek közös szemlélésére; az élő és az épített környezet jelenségeiről való környezettudatos gondolkodásra és az aktív környezet-természetvédő magatartásra.
Az anyagtudomány korunk egyik legdinamikusabban fejlődő tudományterülete, köszönhetően a rendkívüli jelentőségű gyakorlati alkalmazásoknak, valamint a számos tudományágra kiterjedő interdiszciplináris jellegének. Az egyik legfontosabb alkalmazási területként említhetjük a félvezető ipart, amelynek fejlődése napjaink számítástechnikai forradalmához vezetett.
Az anyagtudomány elvi alapjául elsősorban az atomok, molekulák és szilárdtestek megismerése szolgált. Ez a jó elvi alapozottság tette lehetővé, hogy az anyagok tulajdonságai ma már szinte mérnöki pontossággal tervezhetővé váltak. Alapvető szemléletváltást indítottak el gondolkodásunkban és az emberi fantázia számára új, a korábbinál sokkal tágabb lehetőségeket kínálnak. Segítik az emberiség törekvéseit: a nyersanyagokkal történő takarékosabb gazdálkodást, a mind mechanikai, mind kémiai szempontból tartósabb, megbízhatóbb szerkezeti anyagok előállítását. Az egyre nagyobb figyelmet követelő nanotechnológia gyakorlati alkalmazásai nem csak a „különlegességek” körében keresendők, új lehetőségeket teremtenek a nagy mennyiségben termelt szerkezeti anyagok megújítására is.
Hogyan ismerték meg az anyag szerkezetét? Milyen elképzelések uralkodtak a régebbi korokban az anyagról? Milyen szerepe volt az alkimistáknak az anyag megismerésében? Valóra vált-e napjainkra az alkimisták álma az elemek átalakításával kapcsolatban? Milyen tulajdonságaik lehetnek az egyes részecskéknek és melyek a kifejezetten halmaztulajdonságok? Milyen anyagra jellemző állandók vannak és ezek milyen kapcsolatban állnak a szerkezettel? Milyen módszerekkel vizsgálhatók az anyagok különböző tulajdonságai? Milyen új anyagokat állított elő az ember, melyek nem léteztek a természetben? Ezek milyen környezeti problémákat vetnek fel? Mik az élő és az élettelen anyag jellemzői?
Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során ne csak megtanulják, hanem gondolják is át az anyagokkal és azok átalakításával kapcsolatos lényeges folyamatokat, melyekhez használják fel középiskolai kémia, biológiai, fizikai és természetesen földrajzi ismereteiket is. Hogyan befolyásolta a Föld arculatát és élővilágát a jelen korunkra jellemző anyagok megjelenése? Milyenek a kilátásaink a jövőt illetően? Járjanak nyitott szemmel a világban és vegyenek észre minél több érdekes jelenséget, vessenek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzanak megmagyarázni, illetve megválaszolni azokat ismereteik segítségével!
Továbbá kérjük, hogy minden csapat készítsen két fényképet a témával kapcsolatban, melyet CD-n hozzanak magukkal az elődöntőre. A képek mellé készüljön rövid (fél oldalas) ismertető is arról, hogy mit ábrázol a kép. Továbbá jelöljék meg iskolájukat, felkészítő tanáraik nevét és természetesen a csapattagok nevét. A legjobb képekből kiállítást szervezünk.
A középiskolai fizika, kémia, biológia és földrajz tankönyvek.
A Természet Világa és az Élet és Tudomány folyóiratok témához illeszkedő cikkei.
A témával kapcsolatos fellelhető internetes források.
Várjuk mindazon középiskolai diákok jelentkezését, akik komplex természettudományos ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia és a földrajz területéről és felelősen gondolkodnak az élő és épített környezet jelenségeiről és folyamatairól. A versenyen a középiskolák 9–12. osztályos tanulóiból álló 3 fős csapatok vehetnek részt. Iskolánként max. 5 csapat nevezhet.
I. forduló. Az országos elődöntőre 2008 tavaszi szünetében (március) kerül sor Budapesten. Ezen a fordulón a csapatok írásbeli feladatokat oldanak meg. Az elődöntő eredményéről minden csapat értesítést kap 2008. április végéig. Az országos elődöntőből a legtöbb pontszámot elért 20 csapat jut az országos döntőbe.
II. forduló. Az országos döntőbe jutó csapatok 2008. augusztus 21–23. között találkoznak Gyöngyösön. A középdöntőbe jutó csapatoktól – külön elbírálandó feladatként – kb. 4 gépelt oldalnyi, önálló tudományos ill. tudománytörténeti munkát kérünk. A dolgozatok tárgya szabadon választható, de a vetélkedő témájához kell kapcsolódjék. A döntő részei: írásbeli, szóbeli, terepgyakorlat, laboratóriumi és számítástechnikai gyakorlatok. Az országos döntő pontos időpontjáról és a programról a szervezők értesítik az iskolákat és a versenyzőket.
A nevezés a TIT Stúdió Egyesület jelentkezési lapján történik – feltüntetve az iskola nevét, címét, a csapattagok, továbbá a felkészítő tanárok nevét, címét.
A jelentkezési lap megküldendő postán, faxon vagy e-mailben a TIT Stúdió Egyesület részére.
Nevezési díj: nincs
Jelentkezési határidő: 2008. január 15.
Cím: TIT Stúdió Egyesület, 1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.
Bukta Eszter versenytitkár részére
Tel: (1)385-0514, (1)466-9019, fax: (1)385-0414
Internet: www.tit.hu
e-mail: info@tit.hu
A Bugát Pál XXV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő anyaga megjelenik az interneten a TIT Stúdió Egyesület honlapján, valamint a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola honlapján.
Jó munkát és sikeres felkészülést kívánunk versenyzőinknek és tanáraiknak!
Juhász Nagy Ágnes sk. | Dr. Radnóti Katalin sk. |
igazgató TIT Stúdió Egyesület |
főiskolai tanár ELTE TTK a zsűri elnöke |
Oktatási és Kulturális Minisztérium
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
Ebben a tanévben 24. alkalommal hirdette meg a tudományos ismeretterjesztő és tehetséggondozó tevékenységéről ismert TIT Stúdió Egyesület – és az együttműködő partnerszervezetek, a természettudományos tehetséggondozó programjairól méltán elismert Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola, valamint a Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös) – a Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedőt. Az országos diákverseny tematikája a NAT „Ember a természetben” műveltségi területhez kapcsolódik. A vetélkedő ez évi témaköre: „Utazás a Föld körül” volt.
Az elmúlt több mint két évtized alatt a vetélkedőnek rangos hagyományai alakultak ki. Az évente ~ 600–800 diákot „megmozgató” versenynek sajátos hangulata van.
A vetélkedő célja: a természet jelenségeit komplex módon láttatva segítse elő a középiskolás diákok természettudományos ismereteinek bővítését; szolgálja a tehetségkutatást, a tehetséggondozást és nem utolsó sorban a kiemelkedő tudással rendelkező fiatalok elismerését. A középiskolák (gimnáziumok, szakközépiskolák és szakiskolák) 3–3 fős csapatokkal képviseltették magukat az idén is az ország minden tájáról. Az országos verseny megrendezésének kezdetétől fogva alapvetőnek tartották a szervezők az egyéni munka mellett a csapatmunka megkedveltetését is.
A középiskolai vetélkedő első fordulóján, az országos elődöntőn, mely hagyományosan a tavaszi szünetben – április 5-én került megrendezésre, közel 400 versenyző írta meg a döntőre való válogatás alapjául szolgáló 3 órás írásbeli dolgozatot a TIT Stúdió Bocskai úti épületében. Közülük került ki az a 60 diák (húsz csapat), akik az augusztus 21–23. között Gyöngyösön ill. Mátrafüreden megrendezett három napos országos döntőn mérhették össze tudásukat. Az országos középiskolai természetismereti műveltségi vetélkedő a diákok és a felkészítő tanárok együttgondolkodásán alapuló egyéni és csoportos felkészülést jelentett a versenyzőknek. A felkészülést segítették – az ajánlott szakirodalmon, a kiküldött szakmai anyagokon túl – helyi környezetvédelmi oktatóközpontok, kutatóintézetek, nemzeti parkok, zöld civil és tanári egyesületek, önkormányzatok is. A vetélkedő alkalmat adott a diákoknak, hogy a középiskolai kémiai, biológiai, fizikai, földrajzi, valamint a környezet-természetvédelmi ismereteiket komplex módon alkalmazzák.
Az országos elődöntő írásbeli feladatait a vetélkedő zsűritagjai, oktatók, kutatók állították össze, figyelembe véve, hogy a feladatok a „mindennapi élet” szemszögéből láthassák az iskolából és az ajánlott szakirodalomból elsajátított ismereteket. Az elődöntő írásbeli feladatainak megoldását a zsűri tagjai, oktatók értékelték. A versenyző csapatok az elődöntőben maximum 160 pontot érhettek el. Az országos elődöntőn elért pontszámokról, helyezésekről a részt vevő iskolák értesítést kaptak. Az eredmények megtekinthetők a TIT Stúdió Egyesület honlapján. Itt olvashatók az országos elődöntő írásbeli kérdései is.
2007. augusztus 21–23. között került sor az országos döntőre 3 napos táborozás keretében Gyöngyösön, ill. Mátrafüreden. Az előző évekhez hasonlóan a döntő első napján zajlott az írásbeli forduló, majd a témához kapcsolódva két tudományos ismeretterjesztő előadáson illetve konzultációs beszélgetésen vettek részt a versenyzők. Az első előadás az „A Föld mint űrhajó felfedezése” címmel adott áttekintést a newtoni fizika kialakulásáról, mely megteremtette napjaink közlekedésének elméleti alapjait. A második előadás biológiai témájú volt „Az evolúciós gondolat történetéből – egy kicsit más szemszögből” címmel.
Másnap délelőtt a laboratóriumi gyakorlaton és informatikai feladatok megoldásán vettek részt a diákok, délután terepgyakorlatokon és tanösvényi foglalkozáson mérték össze tudásukat. Este a zsűri tagjai ismertették a feladatok helyes megoldásait és az írásbeli és a gyakorlati fordulókon nyújtott tanulói teljesítményekkel kapcsolatos tapasztalataikat. Az idén ötödik alkalommal szerepelt földrajzi jellegű feladatsor is az írásbelin. Ezt a hagyományt a jövőben is folytatni kívánjuk. Az írásbeli feladatok mind a négy részére 30–30, összesen 120 pontot, míg az informatikai és a laboratóriumi feladatokra 50–50 pontot szerezhettek a csapatok. (A döntő legizgalmasabb feladatai az egyesületi honlapon olvashatók.)
Az utolsó versenynap délelőttjén a hagyományos szóbeli fordulóra került sor Szerényi Gábor zsűritag vezetésével. A verseny résztvevői fegyelmezettek voltak, végig kiválóan teljesítve az előírt feladatokat. Élvezetesek és egyben tanulságosak is voltak az egyes kérdések, melyek értékelése után minden esetben megmondtuk a helyes válaszokat is. A tavalyi évhez hasonlóan a szóbeli forduló két részben zajlott. Az első részben versenyben volt az összes csapat, és csak ennek legvégén derült az ki, hogy melyik az a három csapat, akik a legmagasabb pontszámot elérve megkaphatják a döntő kérdést, mely idén a következő volt: Milyennek képzelitek el a közlekedést 100 év múlva?
A hagyományoknak megfelelően a kutatási naplók is szoros kapcsolatban voltak a vetélkedő idei témájával. A versenyző csapatok többsége igényes és szakmailag is megfelelő dolgozatokat készített. A következő főbb témákkal foglalkoztak a csapatok:
Az első három helyezett csapat személyenkénti tárgyjutalmait hagyományosan a TIT Stúdió Egyesület biztosította. A 4. helyezett csapat a Mátra Művelődési Központ, az 5. a Berze Nagy János Gimnázium könyvjutalmait kapták. Továbbá a TIT Stúdió Egyesület jutalmazta az öt legjobb hozománydolgozatot készítő csapatot is, fejenként 1000–1000 Ft-os könyvutalvánnyal, valamint a felkészítő tanárokat az Öveges József munkásságát bemutató CD-vel.
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 211 pont
Csapattagok: Farkas Tamás, Leprán Ádám, Sárkány Lőrinc
Felkészítő tanárok: Bán Sándor, Mező Tamás
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 203 pont
Csapattagok: Albert Zsófia, Kószó Bence, Papp Csaba
Felkészítő tanárok: Bán Sándor, Gál Béla
Bethlen Gábor Református Gimnázium (Hódmezővásárhely) – 192,5 pont
Csapattagok: Pósa László, Kozák Gábor, Nádasdi Bernadett
Felkészítő tanárok: Bereczné Szép Ilona Tünde, Ferenci Richárdné, Berecz János
Bányai Júlia Gimnázium (Kecskemét) – 178,5 pont
Csapattagok: Garaczi Tamás, Király Enikő, Vajda Ágnes Krisztina
Felkészítő tanár: dr. Kiss Árpádné
Széchenyi István Gimnázium (Dunaújváros) – 177,5 pont
Csapattagok: Gucsi Erika, Boburin Róbert, Kárász Tamás
Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) – 173,5 pont
Csapattagok: Fehér Ágnes, Kiss Alexandra, Vajna Szabolcs
Felkészítő tanárok: Ombódiné Madai Judit, Illés Sándor, Illésné Törő Melinda, Kiss Miklós
III. Béla Gimnázium (Baja) – 171,5 pont
Csapattagok: Tálas László, Tóth Tamás, Tolnai Bernadett
Felkészítő tanárok: Schleicherné Kertész Farkas Bernadett, dr. Szkladányi András
Batthyány Lajos Gimnázium és Egészségügyi Szakközépiskola (Nagykanizsa) – 171,5 pont
Csapattagok: Fábián Dóra, Söveges Bianka, Puskár Máté
Felkészítő tanár: Martonné Pálfalvi Katalin
Lehel Vezér Gimnázium (Jászberény) – 167 pont
Csapattagok: Agócs Attila, Bárczi Barbara, Karácsony Gábor
Felkészítő tanárok: Csörgő Terézia, Szemánné Barkóczi Judit, Bordásné Fábián Nikolett, Nagy Tibor
Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) – 165,5 pont
Csapattagok: Szebeni Áron, Molnár Tamás, Király András
Felkészítő tanár: Bán Sándor
III. Béla Gimnázium (Baja) – 151 pont
Csapattagok: Kovács Gergely, Pencz Borbála, Takács Hedvig
Felkészítő tanárok: Mezeiné dr. Kopasz Mária, Karagity István
Pápai Református Kollégium Gimnáziuma (Pápa) – 145,5 pont
Csapattagok: Bata Barbara, Mádai Valentina, Aczél Gergely
Felkészítő tanár: Somoriné Németh Alíz
Széchenyi István Gimnázium (Dunaújváros) – 142,5 pont
Csapattagok: Szili Viktor, Varga Róbert, Németh Zoltán
Felkészítő tanár: Zloch Istvánné
Mindszenty József Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium (Zalaegerszeg) – 137 pont
Csapattagok: Osadczuk András, Szekér Péter, Tóth Zsolt
Felkészítő tanárok: Menyhárt László, dr. Tóth Tihamérné
Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) – 132 pont
Csapattagok: Tiszóczki Ádám, Kovács Bence, Grizner Enikő
Felkészítő tanárok: Molnárné Borbás Katalin, Illés Sándor, Illésné Törő Melinda, Komenczi Bertalanné
Bethlen Gábor Református Gimnázium (Hódmezővásárhely) – 131,5 pont
Csapattagok: Láda Gergő, Tóth Tamás, Molnár Géza
Felkészítő tanárok: Bereczné Szép Ilona Tünde, Berecz János, Jóriné Csölle Henrietta
Bethlen Gábor Református Gimnázium (Hódmezővásárhely) – 122,5 pont
Csapattagok: Szabó Balázs, Tóth Norbert, Lehoczky Annamária
Felkészítő tanárok: Jóriné Csölle Henrietta, Bereczné Szép Ilona Tünde
III. Béla Gimnázium (Baja) – 109,5 pont
Csapattagok: Kollár Iván, Maros Teodor
Felkészítő tanárok: Jaloveczkiné Pauk Eszter, dr. Szkladányi András, Mezeiné dr. Kopasz Mária
A Bugát zsűri tagjai: dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár ELTE (fizika) a zsűri elnöke, dr. Juhász András egyetemi docens ELTE (fizika), Makádi Mariann főiskolai docens ELTE (földrajz), Dr. Munkácsy Katalin főiskolai docens ELTE (számítástechnika), dr. Róka András főiskolai docens ELTE (kémia és laboratóriumi gyakorlat) és dr. Szerényi Gábor középiskolai tanár (biológia).
A Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő fő támogatója az Oktatási és Kulturális Minisztérium, valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium volt.
MEGHÍVÓ |
|
A Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Vetélkedő döntőjére2007. augusztus 21–23.Mátrafüred – Gyöngyös |
TIT Stúdió Egyesület, Budapest
Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola, Gyöngyös
Mátra Művelődési Központ, Gyöngyös
Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola, Gyöngyös, Kossuth u. 33.
Vadas Jenő Erdészeti Szakközépiskola, Mátrafüred, Erdész u. 1.
9:00 – 11:00 | Beérkezés, regisztráció, a "kutatási naplók" leadása a Vadas Jenő Erdészeti Szakközépiskolában (Mátrafüred, Erdész u. 1.) |
11:30 – 12:45 | Ebéd |
13:00 – 16:00 | Írásbeli forduló |
16:30 – 18:30 | A vetélkedő megnyitása Üdvözlés: Juhász Nagy Ágnes, a TIT Stúdió Egyesület igazgatója Megnyitó: Hiesz György, Gyöngyös város polgármestere Előadások „A Föld mint űrhajó felfedezése”, Dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár, ELTE TTK Fizikai Intézet, a zsűri elnöke „Az evolúciós gondolat történetéről – egy kicsit más szemszögből”, Dr. Szerényi Gábor gimnáziumi tanár, Vörösmarty Gimnázium (Érd), a zsűri tagja |
19:00 – 20:00 | Vacsora |
7:30 – 8:15 | Reggeli |
8:20 – 8:50 | Utazás Gyöngyösre, a Berze Nagy János Gimnáziumba |
8:50 – 9:00 | Koszorúzás Bugát Pál emléktáblájánál a Berze Nagy János Gimnáziumban |
9:00 – 10:40 | Számítástechnikai gyakorlat, vezeti: Dr. Munkácsy Katalin főiskolai docens, ELTE TTK, a zsűri tagja |
11:00 – 12:30 | Laboratóriumi gyakorlat, vezeti: Dr. Róka András főiskolai docens, ELTE TTK, a zsűri tagja |
12:45 – 13:00 | Visszautazás Mátrafüredre |
13:00 – 13:45 | Ebéd |
14:00 – 18:00 | Terepgyakorlat a Mátrában, vezeti: Molnár Tamás biológia tanár, igazgatóhelyettes, Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola |
19:00 – 19:30 | Vacsora |
20:00 – | Az írásbeli és gyakorlati versenyfeladatok értékelése a zsűritagok részvételével |
7:30 – 8:15 | Reggeli |
8:20 – 9:00 | Utazás Gyöngyösre |
9:00 – 12:00 | Szóbeli verseny, vezeti: Dr. Szerényi Gábor gimnáziumi tanár, Vörösmarty Gimnázium (Érd), a zsűri tagja |
12:30 – | Eredményhirdetés és díjkiosztás, Dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár, ELTE TTK, a zsűri elnöke |
Dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár, ELTE TTK, a zsűri elnöke
Dr. Juhász András egyetemi docens, ELTE TTK
Makádi Mariann főiskolai docens, ELTE TTK
Dr. Munkácsy Katalin főiskolai docens, ELTE TTK
Dr. Róka András főiskolai docens, ELTE TTK
Dr. Szerényi Gábor középiskolai tanár, Vörösmarty Gimnázium (Érd)
Bukta Eszter munkatárs, TIT Stúdió Egyesület
Illésné Törő Melinda középiskolai tanár, Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola
Mérai Annamária szakelőadó, Mátra Művelődési Központ
Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium
Oktatási és Kulturális minisztérium
Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata
Gyöngyös Város Önkormányzata
Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Rt.
TIT Stúdió Egyesület
tel.: (06-1) 466-9019
www.tit.hu
e-mail: info@tit.hu
1. helyezett: Batthyány L. Gimn., Nagykanizsa (14. cs.) 127,5 pont
2. helyezett: Bethlen G. Ref. G., Hódmezővásárhely (17. cs.) 119,0 pont
3. helyezett: Bethlen G. Ref. G., Hódmezővásárhely (7. cs.) 117,5 pont
4. helyezett: Pápai Ref. Koll. G., Pápa (38. cs.) 110,0 pont
5. helyezett: Radnóti M. Kísérleti G., Szeged (81. cs.) 109,5 pont
6. helyezett: Berze N. J. G., Gyöngyös (16. cs.) 109,0 pont
7. helyezett: Radnóti M. Kísérleti G., Szeged (42. cs.) 108,5 pont
8. helyezett: Lehel Vezér G., Jászberény (3 3. cs.) 101,0 pont
9. helyezett: III. Béla G., Baja (108. cs.) 100,5 pont
10. helyezett: Radnóti M. Kísérleti G., Szeged (111. cs.) 100,0 pont
11. helyezett: Széchenyi I. G., Dunaújváros (45. cs.) 98,5 pont
12. helyezett: Széchenyi I. G., Dunaújváros (83. cs.) 93,0 pont
13. helyezett: III. Béla G., Baja (18. cs.) 88,0 pont
14-15. helyezett: Berze N. J. G., Gyöngyös (64. cs.) 87,0 pont
14-15. helyezett: III. Béla G., Baja (117. cs.) 87,0 pont
16. helyezett: Türr I. G., Pápa (49. cs.) 85,0 pont
17. helyezett: Mindszenty J. G., Zalaegerszeg (35. cs.) 82,5 pont
18. helyezett: III. Béla G., Baja (94. cs.) 82,0 pont
19. helyezett: Bethlen G. Ref. G., Hódmezővásárhely (65. cs.) 81,0 pont
20-22. helyezett: Bányai J. G., Kecskemét (15. cs.) 79,0 pont
20-22. helyezett: Ciszterci Szent I. G., Székesfehérvár (20. cs.) 79,0 pont
20-22. helyezett: Radnóti M., Kísérleti G., Szeged (99. cs.) 79,0 pont
FELHÍVÁS |
|
az Oktatási Minisztérium által támogatottBugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti
Műveltségi Vetélkedőre
|
A TIT Stúdió Egyesület (Budapest), a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) és a Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös).
A 24. alkalommal megrendezendő Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése: a résztvevő diákok képesek legyenek a tudományos ismeretek és eredmények komplex megismerésére, a természet és a társadalom jelenségeinek közös szemlélésére.
Az utazás, a közlekedés mindennapjaink fontos eszközévé vált. Az ezen a területen bekövetkező változások szinte minden embert érintő, a nemzetgazdaságokat, a környezetet és a politikát is befolyásoló tényezők napjainkban. A közlekedés személyek vagy tárgyak mozgását jelenti. A közlekedés egyik célja a szállítás, amikor egy közlekedési eszköz segítségével embereket vagy árut, vagy szállító vezetékek segítségével energiát, energiahordozókat, információs jeleket meghatározott helyre továbbítanak.
Az emberek mindig is szerettek utazni, a civilizáció egyik alappillére a közlekedés. A Föld polgárainak életében kulcsfontosságú szerepet játszik a közlekedés, hiszen embermilliók számára teszi lehetővé azt, hogy a Földön bárhova eljussanak, illetve szállítsanak.
A közlekedés, a hírközlés, a kommunikáció nem korunk találmánya. A nomád népek állataikkal több ezer kilométert gyalogoltak. Az ismeretek így a vándorló népekkel együtt, keresztül-kasul bejárták a földet. A primitív törzsek között már árucsere folyt, megindult a kereskedelem.
Közlekedés régen és ma. A közlekedés feltételei, szabályai, a közlekedés biztonsága, a közlekedés ára. A GPS mai és lehetséges jövőbeli szerepe az emberiség életében. Mennyi idő alatt utazhatjuk körül a Földet napjainkban, és ennek milyen hatásai lehetnek? Az emberi és az áruszállítás lehetőségei, annak környezeti hatásai. Milyen üzemanyagot használhatunk fel a közlekedéshez? Hogyan kerülhetnek egyes élőlények egyik helyről a másikra, és annak milyen hatásai lehetnek? Milyen anyagból készülnek és készültek régen a közlekedési eszközök? Hogyan változott az alakjuk, és miért? A városi közlekedés környezeti hatásai. Úthálózatok kialakítása és azok társadalmi, környezeti vonatkozásai.
Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során gondolják át az emberiség szempontjából a helyváltoztatás, a közlekedés lényeges folyamatait. Alkalmazzák a középiskolai kémiai, biológiai, fizikai, földrajzi, informatikai és környezetvédelmi ismereteiket! Kedves Versenyzők! Járjatok nyitott szemmel a világban és vegyetek észre minél több, a vetélkedő témájához kapcsolódó érdekes jelenséget; vessetek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzatok megmagyarázni ismereteitek segítségével!
Várjuk mindazon középiskolai diákok jelentkezését, akik komplex természettudományos ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia és a földrajz területéről, és felelősen gondolkodnak az élő és épített környezet jelenségeiről és folyamatairól. A versenyen a középiskolák 9–12. osztályos tanulóiból álló 3 fős csapatok vehetnek részt. Iskolánként max. 5 csapat nevezhet.
A nevezés a TIT Stúdió Egyesület jelentkezési lapján történik – feltüntetve az iskola nevét, címét, a csapattagok, továbbá a felkészítő tanárok nevét. A jelentkezési lap megküldendő postán, faxon vagy e-mailben a TIT Stúdió Egyesület részére:
Cím: TIT Stúdió Egyesület, 1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.
Tel: (1)385-0514, (1)466-9019, fax: (1)385-0414
Internet: www.tit.hu
e-mail: info@tit.hu
A jelentkezés határideje: 2007. január 15.
Nevezési díj: nincs
I. forduló. Az országos elődöntőre 2007 tavaszi szünetében (április 5.) kerül sor Budapesten. Ezen a fordulón a résztvevők team-munkában írásbeli feladatokat oldanak meg. Az elődöntő eredményéről minden csapat értesítést kap 2007. május végéig.
II. forduló. Az országos döntőbe jutó csapatok 2007. augusztus 21–23. között találkoznak Gyöngyösön. A középdöntőbe jutó csapatoktól – külön elbírálandó feladatként – kb. 4 gépelt oldalnyi, önálló tudományos, illetve tudománytörténeti munkát kérünk. A dolgozatok tárgya szabadon választható, de a vetélkedő témájához kell kapcsolódjék. A döntő részei: írásbeli, szóbeli, terepgyakorlat és laboratóriumi gyakorlatok. A pontos időpontról és a programról a szervezők értesítik a versenyzőket.
A Bugát Pál XXIV. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő anyaga megjelenik az interneten a TIT Stúdió Egyesület honlapján, valamint a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola honlapján.
A középiskolai fizika, kémia, biológia és földrajz tankönyvek.
Fazekas György – Szerényi Gábor: Biológia I.–II. Scolar Kiadó. Budapest. 2002.
Greguss Ferenc: Élhetetlen feltalálók, halhatatlan találmányok 1–2. Móra Kiadó. Budapest. 1986.
Horváth L.: Savas eső. Gondolat Kiadó. Budapest 1986.
Makádi Mariann – Taraczközi Attila: A Föld, amelyen élünk. Társadalomföldrajz. 10. évfolyam Mozaik Kiadó, Szeged, 2000.
Rózsahegyi Márta – Wajand Judit: Kémia itt, kémia ott, kémia mindenhol. Nemzeti Tankönyvkiadó, ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. 1995.
Schiller Róbert: A hidrogén ürügyén. Műszaki Könyvkiadó, Bp. 1987.
A Természet Világa és az Élet és Tudomány folyóiratok témához illeszkedő cikkei.
Különböző Internetes források, mint például:
Környezetünk, környezetvédelmi honlap
A Levegő Munkacsoport honlapja
Sikeres felkészülést kívánunk a versenyzőknek!
Juhász Nagy Ágnes sk. | Dr. Radnóti Katalin sk. |
igazgató TIT Stúdió Egyesület |
főiskolai tanár ELTE TTK a zsűri elnöke |