Felhívás

Bugát Pál

a Bugát Pál XXIX. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedőben való részvételre

A vetélkedő meghirdetője:

TIT Stúdió Egyesület (Budapest)

Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola (Gyöngyös)

GYÖNGYÖK Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös)

Mátra Múzeum (Gyöngyös)

„A természettudományok tanárának nemcsak természettudományi ismereteket kell adnia, hanem azt is meg kell értetnie, mi a modern természettudomány jelentősége az emberiség történetében. Az ember sokféle kulccsal próbálta meg nyitni a természetet, de a modern természettudomány az első, amely valóban nyit is. Az egyetlen világmagyarázat, amely nem a mítosz vagy művészeti vízió laza összefüggését teremti meg a dolgok közt, hanem az egész természetet egyetlen, minden részletre kiterjedő egységes fogalmi hálóval magyarázza. A természettudomány az ember legtökéletesebb mítosza. Végül ez az, amelynek a legnagyobb gyakorlati következményei vannak; a természettudomány mögött ott jár egyre hatalmasabb alkotásaival a technika, az emberi lét egyik legnagyobb formálója.”

Németh László

 

A 29. alkalommal megrendezésre kerülő Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése: a résztvevő diákok képesek legyenek a tudományos eredmények megismerésére; a természet és a társadalom jelenségeinek közös szemlélésére; az élő és az épített környezet megóvása érdekében a környezettudatos gondolkodásra és az aktív környezet-természetvédő magatartásra; valamint segítse a diákok innovatív képességeinek megerősítését.

Várjuk mindazon középiskola (gimnázium, szakközépiskola, szakiskola) diákjai jelentkezését, akik komplex ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia, a földrajz, a környezetvédelem és az informatika témaköreiben. A versenyen a középiskolák 9–12. osztályos tanulóiból álló 3 fős csapatok vehetnek részt. Iskolánként max. 5 csapat nevezhet.

Azt kérjük a versenyzőktől, hogy a vetélkedőre szóló felkészülésük során gondolják át a vetélkedő ez évi témájához kapcsolódó kérdéseket; melyekhez használják fel középiskolai kémiai, fizikai, biológiai, földrajzi, környezetvédelmi és informatikai ismereteiket. A vetélkedő közel három évtizedes szellemisége arra ösztönzi a fiatalokat, hogy a természetet és annak leírására szolgáló tudományágakat ne külön-külön szemléljék. Járjanak nyitott szemmel a világban és vegyenek észre minél több érdekes jelenséget, vessenek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzanak megmagyarázni, illetve megválaszolni azokat ismereteik segítségével, illetve keressenek választ a különböző ismerethordozók kritikus felhasználásával!

A VETÉLKEDŐ TÉMAKÖRE: Mozgás minden szinten, a csillagoktól az atomokig

A mozgások megértésének a tudomány történetében alapvető szerepe volt az egész természettudományos gondolkodásmód kialakulásában, mellyel megérthetjük világunk működését. Elsősorban Galilei és Newton munkássága nyomán értette meg az emberiség, hogy a földi mozgások és az égi mozgások leírásának azonos törvényszerűségei vannak.

Az emberek mozgását nagymértékben elősegítette a kerék feltalálása, mely napjaink közlekedési eszközeinek egy részében is alapvető szerepet játszik. De nem csak a szárazföldön közlekedünk, hanem a vízen és a levegőben is. A közlekedés mai formájának kialakulása hosszú fejlődési folyamat eredménye, mely azonban komoly környezeti gondok forrása is. Képesek vagyunk különféle célból űreszközöket a newtoni fizika alapjainak felhasználásával különböző pályákra állítani, mint például a földi időjárás előrejelzéséhez a légköri mozgásokról, tengeráramlásokról adatokat gyűjtő műholdakat; a földi járművek mozgását segítő GPS műholdakat; távközlési műholdakat; és tudományos kutatási céllal fellőtt műholdakat, mint például exobolygók keresésére, csillagok, galaxisok mozgásának, térbeli eloszlásának tanulmányozására stb.

Mozgás azonban nem csak makroszkópikus méretben történik, hanem a mikrovilágban is, az atomi és az elemi részek szintjén. Gondoljunk a kémiai folyamatok esetében a protonok (sav-bázis folyamatok) és elektronok (redoxi folyamatok) „táncára”, mely a kémiai energia kinyerésének lehetőségét is magában rejti. Az atommag szintjén is van mozgás, hiszen a maghasadás során keletkező részecskék mozgási energiáját hasznosítjuk az atomerőművekben előállított elektromos energia felhasználásával. De mehetünk még alacsonyabb szintre is, a kvarkok világába, melyet a legnagyobb kísérleti berendezéssel vizsgálnak a Genf melletti CERN-ben.

Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során ne csak megtanulják, hanem gondolják is át a vetélkedő témájához kapcsolódó kérdéseket; lényeges folyamatokat, melyekhez használják fel középiskolai kémia, biológiai, fizikai, földrajzi, környezetvédelmi és informatikai ismereteiket. Járjanak nyitott szemmel a világban és vegyenek észre minél több érdekes jelenséget, vessenek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálkozzanak megmagyarázni, illetve megválaszolni azokat aktuális ismereteik segítségével, illetve keressenek választ a különböző ismerethordozók, mint különböző könyvek, folyóiratok, internetes források kritikus felhasználásával!

A vetélkedő fordulói:

I. forduló. Az országos elődöntőre 2012 tavaszi szünetében (április 5., csütörtök) kerül sor Budapesten. Ezen a fordulón a csapatok 3 órás írásbeli feladatokat oldanak meg. Az elődöntő eredményéről minden csapat értesítést kap 2012. május végéig. Az országos elődöntőből a legtöbb pontszámot elért 20 csapat jut az országos döntőbe.

II. forduló. Az országos döntő 2012. augusztus 23–25. között kerül megrendezésre, hagyományosan Gyöngyösön. A döntőbe jutó csapatoktól – külön elbírálandó feladatként – max. 8 gépelt oldalnyi, önálló tudományos kutatási tevékenységükről készült beszámolót vagy tudománytörténeti feldolgozást kérünk. A dolgozatok tárgya szabadon választható, de a vetélkedő témájához kell kapcsolódjék. A döntő fordulói: írásbeli, szóbeli, terepgyakorlat, laboratóriumi és számítástechnikai gyakorlatok. Az országos döntő pontos időpontjáról és a programról a szervezők értesítik a középiskolákat és a versenyzőket.

A nevezés módja, határideje:

A nevezés a TIT Stúdió Egyesület által megküldött jelentkezési lapon történik: feltüntetve a középiskola nevét, címét (tel., e-mail, fax); a csapattagok, továbbá a felkészítő tanárok nevét, címét, e-mail-jét.

A jelentkezési lap postán, e-mailben, illetve faxon küldhető vissza a TIT Stúdió Egyesület részére: 1113 Bp., Zsombolyai u. 6.; info@tit.hu vagy fax: 1/385-0414, tel.: 1/466-9064.

Határideje: 2012. március 20.

Nevezési díj nincs!

Az eredmények közzétételének módja:

Az országos elődöntő eredményeiről írásos értesítést kapnak a középiskolák: az elért pontszámok és a helyezések feltüntetésével (2012. május).

Országos döntő: az írásbeli, a szóbeli, a terep, a labor és a számítástechnikai fordulók megoldása után szóbeli értékelés. A döntő zárásaként helyszíni eredményhirdetés. Írásos értesítés a középiskolák fenntartóinak, igazgatóinak.

A Bugát Pál XXIX. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő információs anyagai olvashatók az interneten a TIT Stúdió Egyesület honlapján (www.tit.hu).

Díjazás:

Az első öt helyezett csapat tagjainak személyenkénti értékes tárgy- és könyvjutalmak, valamint oklevél a döntőbe került valamennyi diáknak és a középiskoláknak.

Sikeres felkészülést kívánunk versenyzőinknek és tanáraiknak!

Juhász Nagy Ágnes s.k. Dr. Radnóti Katalin s.k.
igazgató
TIT Stúdió Egyesület
főiskolai tanár
ELTE TTK
a zsűri elnöke

A vetélkedő fő támogatói:

ELTE Természettudományi Kar

Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.

Bugát-Richter Természettudományi Alapítvány


Vissza a lap tetejére