Felhívás

Bugát Pál

a Bugát Pál XXVIII. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedőben való részvételre
2010/2011. tanév

A vetélkedő meghirdetője:

TIT Stúdió Egyesület (Budapest)

Partnerszervezetek: Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola (Gyöngyös), Mátra Múzeum (Gyöngyös), GYÖNGYÖK Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös)

A tehetséggondozó célú, nagy hagyományú és ismertségű, 28 éve megrendezésre kerülő Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő célkitűzése tehetséggondozó céllal a középiskolai diákok természettudományos műveltsége fejlesztése. A Nat „Ember a természetben” műveltségterület alapján a résztvevő középiskolai diákok figyelmét, érdeklődését a tudományos eredmények és a társadalmi folyamatok egymásra hatásának komplex szemlélésére irányítja, elmélyítve az élő és az épített környezet jelenségeiről való környezettudatos gondolkodásukat és megerősíti aktív környezetmegismerő és -védő magatartásukat. A tehetséggondozó vetélkedő fejleszti a diákok tanulást és életvitelt segítő innovatív problémamegoldó képességét. A vetélkedő erősíti a középiskolai diákok csapatmunkáját és az önálló kutatási tevékenységüket, összehangolva az iskolai oktató-nevelő tevékenységgel és a tehetséggondozás céljaival.

A vetélkedőben résztvevő korcsoport: 9-10. évfolyam

A jelentkezés és a részvétel feltételei:

A verseny szervezői várják azon középiskolák (gimnázium, szakközépiskola és szakiskola) diákjai jelentkezését, akik komplex természettudományos ismeretekkel rendelkeznek a biológia, a fizika, a kémia, a földrajz és az informatika területéről. Tanulmányaik során érdeklődéssel fordulnak a tudományos eredmények és a társadalmi folyamatok egymásra hatásának vizsgálatához; felelősen gondolkodnak az élő és épített környezet jelenségeiről és folyamatairól; valamint részt vesznek a diák-kutatótevékenységben.

A versenyre a gimnáziumok, szakközépiskolák és szakiskolák 9-10. osztályos diákjaiból álló 3-3 fős csapatok nevezhetnek.

A versenyen való részvétel kizáró okai:

  1. A pályázati feltételeknek nem megfelelő nevezés.
  2. A versenyző diákok által nem megengedett eszközök (mobiltelefon, szak- és tankönyv, személyes segítség stb.) használata az egyes fordulókon.
  3. A versenyző csapat nem jelenik meg a verseny első fordulóján.

A vetélkedő témája: Atomkorszakban élünk

A Kémia Nemzetközi Éve és az atommag felfedezésének 100 éves évfordulója alkalmából

Az ENSZ Közgyűlés 63. ülésszaka – 2008. december 30-án – 2011-et a Kémia Nemzetközi Éve (International Year of Chemistry) megjelöléssel tisztelte meg. 2011-ben lesz száz éve annak, hogy Maria Sklodowska-Curie megkapta a kémiai Nobel-díjat. Ez az évforduló ráirányítja a figyelmet a nők növekvő szerepvállalására is a természettudományok területén. Marie Curie-t a nukleáris tudományok „anyjának” tekintik. Munkássága kiterjedt a kutatási terület népszerűsítésére is annak érdekében, hogy minél hamarabb minél többet megismerjen az emberiség arról a nagy jelentőségű felfedezésről, ami az 1903-ben írt doktori értekezésében olvasható; s mely elősegítette Rutherford 1911-es felfedezését: az atommag megismerését. Mára a nukleáris technika elemei a mindennapok szerves részét képezik, mint pl. energiatermelés, orvosi diagnosztika és terápia, anyagvizsgálat, különböző szintézisek lépéseinek kidolgozása, geológiai folyamatok nyomon követése stb. hogy csak a legfontosabbakat említsük. Ismert, hogy az atommag felfedezése óta eltelt száz év alatt eljutottunk odáig, hogy ma már az anyag legkisebb építőkövet kutatjuk.

Néhány fontos terület, ahol lényeges előrelépés történhet a természettudományos gondolkodásmód jelentőségének a megismertetésében:

  1. A társadalommal folytatott párbeszédben világossá kell tenni, hogy a természettudományok fontos közreműködői napjaink aktuális globális problémái (vízgazdálkodás, környezetvédelem, táplálkozás és élelmiszerbiztonság, energiaellátás, fenntartható fejlődés) megoldásában.
  2. A természettudományok művelőinek, és a műszaki szakembereknek folyamatosan figyelemmel kell kísérni, hogy milyen új problémák jelennek meg, amelyek a természet- és műszaki tudományok eredményei segítségével kezelhetők.
  3. A fenti célok elérését és a természettudományos ismeretek elterjesztését, figyelemmel kísérését a Kémia Nemzetközi Éve és az Atommag Nemzetközi Éve programjai segíthetik.

Azt várjuk a versenyzőktől, hogy felkészülésük során ne csak megtanulják, hanem gondolják is át a 2010/2011. évi témájához kapcsolódó kérdéseket; lényeges folyamatokat; felhasználva a középiskolai kémiai, biológiai, fizikai, földrajzi és informatikai ismereteiket. A vetélkedő szellemisége arra ösztönzi a versenyző fiatalokat, hogy természetet és annak leírására szolgáló tudományterületeket ne külön-külön szemléljék, hanem a természetet komplex egészként kezeljék. Járjanak nyitott szemmel a világban és vegyenek észre minél több érdekes jelenséget, vessenek fel minél több izgalmas kérdést, és próbálják megmagyarázni, illetve megválaszolni azokat ismereteik segítségével, illetve keressenek választ a különböző ismerethordozók kritikus felhasználásával!

Ajánlott irodalom:

Marx György: Atommag-közelben

Marx György: Életrevaló atomok;

Tóth Eszter - Holics László - Marx György: Atomközelben;

Radnóti Katalin szerk.: Igy oldunk meg atomfizikai feladatokat;

Radnóti Katalin szerk.: Modern Fizika CD - http://members.iif.hu/rad8012/

A Természet Világa, a Fizikai Szemle, az Élet és Tudomány, a National Geographic, a GEO folyóiratok témával kapcsolatos ismeretterjesztő cikkei. A napi sajtóban megjelenő – témához kapcsolódó – cikkek, hivatkozott források, internetes helyek.

A nevezés módja, határideje:

A nevezés a TIT Stúdió Egyesület jelentkezési lapján történik: feltüntetve a középiskola nevét, címét (tel., e-mail, fax); a csapattagok, továbbá a felkészítő tanár(ok) nevét (neveit), címét (címeit), e-mail-jét.

A jelentkezési lap postán, e-mailben, ill. faxon küldhető meg a TIT Stúdió Egyesület részére: 1113 Bp., Zsombolyai u. 6.; info@tit.hu vagy fax: 385-0414.

Határideje: 2010. december 15.

Nevezési díj: nincs

Fordulók:

1. forduló: helyi-iskolai forduló 2011. február 20-ig (írásbeli: tesztek, feladatlapok, esszékérdések).

2. forduló: országos forduló; 2011. április 21. Budapest. Ezen a fordulón a középiskolákat max. 5 csapattal képviselő versenyzők team-munkában azonos írásbeli feladatokat oldanak meg (tesztek, feladatlapok, esszékérdések, feleletválasztási és számítási feladatok). A második országos forduló eredményéről minden középiskola értesítést kap 2011. május 25-június 10-ig.

3. forduló: A második – országos forduló legjobb eredményt elérő 20 csapata meghívást kap a 2011. augusztus 25-27. között (Gyöngyös-Mátrafüred) tehetséggondozó tábor keretében megtartásra kerülő fordulóra, ahol terepgyakorlati, laboratóriumi és informatikai ismereteikről számolhatnak be a diákok.

A továbbjutás feltétele, a továbbjutottak értesítésének módja az egyes fordulókból:

A továbbjutás feltétele: az előzetesen ismertetett pontrendszer szerinti ponthatárok elérése.

Az egyes fordulók eredményéről, a továbbjutott csapatok helyezési és pontszámáról írásban kapnak értesítést a középiskolák igazgatói és a versenyző csapatokat felkészítő tanárok.

Az eredmények közzétételének módja:

Az Oktatási és Kulturális Közlöny, a Természet Világa, a TIT Stúdió Egyesület honlapja (valamint szaklapok) közlik a vetélkedő első három helyezett csapata, ill. a legjobb eredményt elért 20 csapat névsorát, a középiskolák nevét és a felkészítő tanárok névsorát.

Díjazás:

Személyenként értékes tárgy- és könyvjutalmak az első három helyezett csapat tagjainak; valamint oklevél a legjobb eredményt elért 20 csapat tagjainak és középiskoláiknak.

A szervező intézmény elérhetősége:

TIT Stúdió Egyesület, 1113 Budapest, Zsombolyai u. 6.

Bukta Eszter versenytitkár, főmunkatárs

Tel.: 06-1-385-0514, 06-1-466-9019, mobiltelefon: 06-30-290-5197, fax: 06-1-385-0414

Internet: www.tit.hu

E-mail: info@tit.hu

A versenyzőknek jó felkészülést és sikeres versenyzést kíván:

Juhász Nagy Ágnes s.k. Dr. Radnóti Katalin s.k.
igazgató
TIT Stúdió Egyesület
kandidátus, főiskolai tanár
ELTE TTK
a versenybizottság elnöke

A vetélkedő támogatói:

Oktatásért Közalapítvány

Nemzeti Tehetség Program

Nemzeti Erőforrás Minisztérium

Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet

Nemzeti Civil Alapprogram

Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt.

Bugát-Richter Természettudományi Alapítvány


Vissza a lap tetejére