Lezajlott a Bugát Pál XXVII. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő

A vetélkedő szervezője: TIT Stúdió Egyesület (Budapest)

Együttműködő szervezetek: Berze Nagy János Gimnázium, Szakiskola és Kollégium (Gyöngyös), GYÖNGYÖK Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös) és Mátra Múzeum (Gyöngyös)

„A természettudományok tanárának nemcsak természettudományi ismereteket kell adnia, hanem azt is meg kell értetnie, mi a modern természettudomány jelentősége az emberiség történetében. Az ember sokféle kulccsal próbálta meg nyitni a természetet, de a modern természettudomány az első, amely valóban nyit is.” …

Németh László

Az oktatási és kulturális közéletben 40 éve tevékenykedő kiemelten közhasznú TIT Stúdió Egyesület országos ifjúsági rendezvényei között jelentős szerepű a nagy hagyománnyal bíró, a középiskolai diákok természettudományos műveltsége fejlesztését, az önálló diákkutató tevékenységet és a tehetséggondozást szolgáló Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő. A gimnáziumok, a szakközépiskolák és a szakiskolák diákjai részvételével 1984 óta megrendezésre kerülő országos vetélkedő a Nat „Ember a természetben” műveltségterület célkitűzéseire épül (diszciplínáktól független általános természettudományos szemléletmód és világkép formálása; tudásrendszerek összehangolása; környezettudatos magatartás kialakítása). A természetismereti műveltségi diákversenyre szinte az egész ország területéről neveznek be középiskolák évről évre.

A Bugát Pál Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő meghirdetője és megrendezője a természettudományos ismeretterjesztő tevékenységről ismert TIT Stúdió Egyesület. A vetélkedő megszervezésében kezdetektől együttműködő partnerszervezetei: a magas szintű természettudományos oktatásáról és a tehetséggondozó tevékenységéről elismert gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és a GYÖNGYÖK Mátra Művelődési Központ. A szervező intézményekhez ez évben csatlakozott az „Év Múzeuma” díjas gyöngyösi Mátra Múzeum.

A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi diákvetélkedő megrendezésének célja:

  1. A középiskolai tanulók érdeklődésének felkeltése a természet és a társadalom viszonya; az élő és az épített környezet jelenségei; a természet- és a műszaki tudományok eredményeinek a társadalomra gyakorolt hatásai iránt.
  2. A modern természettudományos világkép és az egységes természetszemlélet megerősítése.
  3. Fejleszteni a versenyző diákok komplex tudományos gondolkodását, innovatív problémamegoldó képességét; valamint segíteni az informatikai eszközök széleskörű megismerését.
  4. Megerősíteni a középiskolai diákok környezettudatos szemlélete és aktív környezetvédő magatartása kialakítását.
  5. Támogatni az önálló diák kutatótevékenységet, összehangolva a középiskolák oktató-nevelő tevékenységgel és a tehetséggondozással.

Az állami és egyházi gimnáziumok; a szakközépiskolák és a szakiskolák 3-3 fős önként szerveződő vegyes életkorú diákok csapataival neveznek be a vetélkedőre. Középiskolánként max. 5 csapat kerülhet be az országos elődöntőbe. Azokban a középiskolákban, ahol 5 csapatnál több kíván részt venni az országos vetélkedőn, ott az előfordulón (iskolai-helyi verseny) elért eredmény alapján nevezik be a csapatokat az országos elődöntőre. Évente 600-700 középiskolai diák vesz részt csapatverseny keretében a középiskolai műveltségi vetélkedőn az ország szinte minden megyéjéből. A középiskolák támogatják a vetélkedő témakörének évenkénti váltását; az egyéni megmérettetés helyetti csapatversenyt; hasznosnak tartják a vetélkedőre való felkészülés aktivizáló szintjeit (szakirodalom feldolgozása, önálló kutatási tevékenység, terepmunka, tudományos záró dolgozat /cikk) elkészítése, kiselőadás tartása stb.); valamint a vetélkedő középiskolákkal és a felkészítő tanárokkal kialakított folyamatos kapcsolattartást, konzultációs lehetőséget.

A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő a diákok és a felkészítő tanárok együttgondolkodásán alapuló felkészülést, folyamatos csapatmunkát jelent. A diákok felkészülését segítik az ajánlott szakirodalom és a kiküldött szakmai anyagokon túl – a helyi (városi, megyei) kutatóintézetek, egyetemek, környezetvédelmi oktatóközpontok, nemzeti parkok, tanári egyesületek, könyvtárak, a tudományos média műhelyei is.

A 27 éves múltú országos középiskolai természetismereti diákvetélkedő elismertségéhez, sikeréhez hozzájárul a köz- és felsőoktatás és a tehetséggondozás neves személyiségeiből álló Bugát zsűri. A Bugát Pál középiskolai természetismereti diákvetélkedő zsűrijének tagjai – a kezdetektől fogva –: az ELTE Természettudományi Kar oktatói, kutatói; akik a természettudományos műveltség fejlesztését szorgalmazva elismert szakmai tevékenységgel rendelkeznek a közoktatás (tantervfejlesztés, tankönyvírás, több országos középiskolai tanulmányi versenyben való részvétel), a tehetséggondozás és a felsőoktatás területén. A zsűri elnöke: dr. Radnóti Katalin főiskolai tanár; tagjai: dr. Juhász András egyetemi docens, dr. Róka András főiskolai docens, dr. Munkácsy Katalin egyetemi docens, Makádi Mariann főiskolai docens, dr. Szerényi Gábor vezető középiskolai tanár; Rátz Tanár Úr díjas.

A Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő felhívására a 2009/2010-es tanévben is nagy volt az érdeklődés. A 2010. április 2-án megrendezett országos elődöntőn ~400 középiskolai diák vett részt. Az országos elődöntő 3 órás írásbeli feladatait (tesztek, feladatlapok, esszékérdések) a vetélkedő zsűrije állította össze, figyelembe véve, hogy a feladatok megoldása fejlessze a diákok komplex tudományos gondolkodását, innovatív problémamegoldó képességét: a tantárgyi és az ajánlott szakirodalmi ismereteik feldolgozásával. Az országos elődöntő eredményei alapján a legtöbb pontszámot elért 20 csapat kapott meghívást az országos döntőre, mely 2010. augusztus 26-28. között került megrendezésre 27 éve hagyományosan Gyöngyösön és Mátrafüreden. Az országos döntőn 13 középiskola diákjai vettek részt 11 városból.

Az előző évekhez hasonlóan a döntő első napján zajlott az írásbeli forduló majd két tudományos előadáson és kapcsolódó beszélgetésen vettek részt a versenyzők.

Másnap délelőtt a fizikai-kémiai laboratóriumi gyakorlatokon és informatikai feladatok megoldásán; délután terepgyakorlaton mérték össze tudásukat a diákok. Este a zsűri tagjai ismertették a feladatok helyes megoldásait és az írásbeli és a gyakorlati fordulókon nyújtott tanulói teljesítményekkel kapcsolatos tapasztalataikat. Az utolsó versenynap délelőttjén a hagyományos szóbeli fordulóra került sor.

A 2009/2010. tanév Bugát Pál versenyének országos döntőjének eredménye:

Helyezés Iskola Diákok neve Felkészítő tanárok
1. Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged Eperjesi Dávid
Kátai Csaba Bence
Mészáros János Péter
Bán Sándor
Gál Viktória
Csányi Sándor
Drevenka István
Hancsák Károly
Dr. Mező Tamás
Prókai Szilveszter
Szöllősy László
Fazekasné Gulyás Éva
Nagyné dr. Regdon Ibolya
2. Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged Cseh Tamás
Hézső Tamás
Kispéter Tamás
Bán Sándor
Gál Viktória
Csányi Sándor
Drevenka István
Hancsák Károly
Dr. Mező Tamás
Prókai Szilveszter
Szöllősy László
Fazekasné Gulyás Éva
Nagyné dr. Regdon Ibolya
3. Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged Börcsök Bence
Dudás Zsolt
Szentirmai Márton
Bán Sándor
Gál Viktória
Csányi Sándor
Drevenka István
Hancsák Károly
Dr. Mező Tamás
Prókai Szilveszter
Szöllősy László
Fazekasné Gulyás Éva
Nagyné dr. Regdon Ibolya
4. Berze Nagy János Gimnázium, Szakiskola és Szakközépiskola, Gyöngyös Kocsis Eszter
Krause Sándor
Somogyi Tamás
Molnár Tamás
Kiss Miklós
Illés Sándor
5. Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium, Békéscsaba Böőr Katalin
Kovács Orsolya
Liska Csilla
Horváth Csaba
Szabó Zsófia
Kovács Miklós
6. Fazekas Mihály Gimnázium, Budapest Hoksza Zsolt
Krausz Máté
Szabó Zsolt
Müllner Erzsébet
7. Berze Nagy János Gimnázium, Szakiskola és Szakközépiskola, Gyöngyös Csörgő András
Kovács Dóra
Fekete Iván
Molnár Tamás
Kiss Miklós
Illés Sándor
8. Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa Skoda Péter
Lakatos Sándor
Virth Veronika
Takácsné Róka Katalin
9. Bethlen Gábor Református Gimnázium, Hódmezővásárhely Héjja Enikő
Kovács Krisztián
Vass Csaba
Berecz János
10. III. Béla Gimnázium, Baja Barsi Ádám
Mezőfi Dávid
Tomasics Gyula
Jaloveczkiné Pauk Eszter
dr. Szkladányi András
Karagity István
Kertész F. Bernadett
11. Békéscsabai Evangélikus Gimnázium, Békéscsaba Kabai Alexandra Barbara
Laurinyecz István
Simon Dániel
Vozár Andrea
Sándor-Kerestély Ferenc
Balogh Tamás
12. Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged Hegedűs Csaba Miklós
Szekeres Gergő Péter
Szabó Martin
Bán Sándor
Gál Viktória
Csányi Sándor
Drevenka István
Hancsák Károly
Dr. Mező Tamás
Prókai Szilveszter
Szöllősy László
Fazekasné Gulyás Éva
Nagyné dr. Regdon Ibolya
13. Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa Erdődi Bence
Fábián Eszter
Patus Eszter
Takácsné Róka Katalin
14. 14. Bethlen Gábor Református Gimnázium, Hódmezővásárhely Ercsey Tamás
Farkas Rita
Török Tamás
Berecz János
15. Bányai Júlia Gimnázium, Kecskemét Dienes Valentin
Lengyel Anna
Németh Bence
dr. Kiss Árpádné
16. Lehel Vezér Gimnázium, Jászberény Bethlendy Boglárka
Held Tamás
Sánta Barbara
Berkóné György Ildikó

A hagyományoknak megfelelően a diák kutatótevékenységet bemutató kutatási naplók is szoros kapcsolatban voltak az országos vetélkedő idei témájával. A versenyző csapatok igényes és szakmailag megfelelő dolgozatokat készítettek. A legeredményesebb kutatási naplók az alábbiak voltak:

Az országos döntő első három helyezett csapata személyenkénti értékes tárgyjutalmait a TIT Stúdió Egyesület biztosította. A 4. helyezett csapat a GYÖNGYÖK Mátra Művelődési Központ, az 5. a Berze Nagy János Gimnázium által biztosított tárgyjutalmat. Továbbá a TIT Stúdió Egyesület jutalmazta a három legjobb kutatási naplót készítő csapatot.

A Bugát Pál XXVII. Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő fő támogatója a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Nemzeti Civil Alapprogram.

Képek a vetélkedőről...

Budapest, 2010. szeptember 23.


Vissza a lap tetejére