Beszámoló a XXV. Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Művetségi Vetélkedőről 2007/2008.

Megjelent a Természet Világa 2009. januári számában

Nevezetes évfordulóhoz érkezett a természettudományos sokoldalúság vetélkedője. A szervezők kitartásának, a szponzorok támogatásának, a felkészítő tanárok fáradhatatlanságának és nem utolsó sorban a diákok vetélkedő kedvének köszönhetően augusztus 21-23. között 25. alkalommal fogadhatta Gyöngyös vendégszerető városa a Bugát Pálról elnevezett Országos Középiskolai Természetismereti Műveltségi Vetélkedő döntőjét. A verseny, a tehetség és a természettudományos műveltség negyed százados gondozója a Juhász Nagy Ágnes igazgató asszony által vezetett TIT Stúdió Egyesület. A döntő házigazdái a Mátrában a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és Szakiskola, a Gyöngyök Mátra Művelődési Központ, továbbá a mátrafüredi Mátra Szakképző Iskola voltak. A szervezésért a versenytitkároknak, a TIT Stúdió részéről Bukta Eszternek, a gyöngyösi gimnázium részéről pedig Illésné Törő Melindának jár hálás köszönet.

A jubileumi vetélkedő napjaink legizgalmasabb anyagainak típusaival, tulajdonságaival, előállításával, felhasználásával, természetes megjelenésével foglalkozott. Témaköre az „Anyagtudomány” volt. Bár az elődöntő és a döntő írásbelije során fizika, kémia, biológia és földrajz feladatlapokat kaptak a háromfős csapatok, a kérdések – a tudásszinthez alkalmazkodva – ismereteik komplex alkalmazására ösztönözték a versenyzőket. Az elődöntőn az ország 38 középiskolájából 107 háromfős csapat mérte össze tudását. A behívott 20 csapat közül végül sajnos csak 16 jelent meg a gyöngyösi döntőn.

A rövid idő minél jobb kihasználása érdekében az írásbeli fordulót még a hivatalos megnyitó előtt teljesítették a csapatok. Szintén a megnyitó előtt került sor a neves évforduló alkalmából rendezett rövid ünnepélyre, melyen a múlt és jelen szervezői, támogatói, tanárai jelenlétében Juhász Nagy Ágnes meghatóan emlékezett meg a verseny neves tudós és tanár személyiségeiről, a támogató intézmények egymást váltó igazgatóiról, munkatársairól valamint a Bugát-Richter Természettudományi Alapítvány kuratóriumának tagjairól. Bocsánatot kérek a többiektől, hogy a nagyszerű emberek sokaságából most csak kettőt emelek ki: Marx György professzor urat, aki a versenyt elindította, és Kiss Lajos tanár urat, aki a versenyt felejthetetlen egyéniségével fenntartotta. Az ünnepély résztvevői egyetértettek abban, hogy a páratlan versenyt az azt veszélyeztető gazdasági körülmények ellenére fenn kell tartani.

A megnyitón az üdvözlés és a vetélkedő rövid méltatása után remek, a verseny témájához kapcsolódó tudományos előadásokat hallhattak a versenyzők, ezúttal csupa női előadókkal.

Kis Éva docens (ELTE TTK Kémiai Intézet) a megújuló kolloidikát képviselte. „Molekuláris építészet” című előadásában az önrendeződő molekulákról, a divatos nanoszerkezetek kialakulásáról és alkalmazásáról mesélt.

Oltiné Varga Margit docens (ELTE TTK Kémiai Intézet), aki éppen a Berze Nagy János Gimnázium diákja volt, a bioszervetlen kémia legújabb eredményei felől közelítette meg az anyagtudományt. Az „Élettelen az élőben: a bioásványképződéstől a nanotechnológiáig” című előadásában többek között a kagylóhéjak, csigaházak, csontok szervetlen kristályokból és fehérjemolekulákból történő kialakulását ismertette.

Végül Radnóti Katalin főiskolai tanár, a zsűri elnöke (ELTE TTK Fizikai Intézet) egy másik nevezetes évforduló alkalmából „Megemlékezés Teller Ede 100 éves centenáriumáról” címmel tartott előadást.

A fárasztó nap után másnap egy még fárasztóbb nap várt a versenyzőkre. A Berze Nagy János Gimnáziumban, Bugát Pál emléktáblájának koszorúzása után megkezdődtek a gyakorlati fordulók. A számítástechnikai forduló után a laboratóriumban mérhették össze találékonyságukat a csapatok. Ebéd után a „tanulmányút” következett a Sárhegyre, amit Molnár Tamás tanár úr, a gimnázium igazgatóhelyettese vezetett. Este pedig a zsűri tagjai ismertették az általuk szerkesztett írásbeli feladatok megoldásait. A fizika feladatokét Juhász András docens (ELTE TTK Fizikai Intézet), a földrajz feladatokét Makádi Mariann főiskolai docens (ELTE TTK Földtudományi Intézet), a számítástechnikai feladatokét Munkácsy Katalin főiskolai docens (ELTE TTK Matematikai Intézet), a kémiai feladatokét és a laboratóriumi fordulóét Róka András főiskolai docens (ELTE TTK Kémiai Intézet), a biológia feladatokét a „Rácz tanár úr díjjal” kitüntetett Szerényi Gábor tanár úr (Vörösmarty Gimnázium, Érd) ismertette. A záró nap délelőttjén, az érdekes, játékos kérdések mellett a szóbeli döntő fergeteges hangulatáról szintén Szerényi Gábor tanár úr gondoskodott. A végső szóbeli csatát három csapat vívhatta. 5-5 perces előadásukban az anyagtudomány utóbbi évtizedekben elért eredményeit foglalták össze. A vetélkedőt záró eredményhirdetésen a TIT Stúdió Egyesület, a Berze Nagy János Gimnázium, a Gyöngyök Mátra Művelődési Központ és a Richter Nyrt. ajándékait vehették át a nyertes csapatok.

Néhány szót a diákok teljesítményéről: A megoldások színvonalában, az észlelt hiányosságokban sajnos egyértelműen nyomon követhető a természettudományos oktatás zilált helyzete. Ha figyelembe vesszük, hogy kicsi a valószínűsége annak, hogy diákjaink a nyarat a versenyre való felkészüléssel töltsék, akkor megnyugtató, hogy a szokatlan feladatok megoldásai alkalmazás szintű, tartós tudásból születtek. A verseny hangulatán évről-évre nem a „görcsös felkészülés”, hanem a találékonyág, a megszerzett tudás alkalmazásának élménye, öröme érződik. Ezért szeretik, szeretjük a „Bugátot”!

Végül a vetélkedő meghirdetői és lebonyolítói nevében ezúton is köszönetet mondunk a rendezvény alább felsorolt támogatóinak:
Oktatási és Kulturális Minisztérium, Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest Főváros XI. kerület Újbuda Önkormányzata, Bugát-Richter Természettudományi Alapítvány, Gyöngyös Város Önkormányzata, Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Nyrt., Mátra Szakképző Iskola.

Gyöngyös, 2008. augusztus 22.

Róka András
főiskolai docens
ELTE TTK Kémiai Intézet

Kapcsolódó anyag:

A XXV. Bugát Természetismereti Verseny gyakorlati fordulójának feladatai


Vissza a lap tetejére